Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Behnaz Aram, designer och kostymör.

I samband med att utställningen Nordens Paris invigs på Nordiska museet uppmärksammas en samling unika plagg från NK:s Franska damskrädderi. Tre utvalda profiler har fått uppdraget att återskapa kreationerna som såldes på NK:s coutureavdelning. Behnaz Aram är en av kreatörerna och vi har träffat henne för att höra om idén bakom hantverket, som är en tolkning av en klänning baserad på den store modeskaparen Cristóbal Balenciagas idé.

Behnaz Aram

Hej Behnaz, hur föddes idén till din klänning?
Jag älskar Balenciaga och har varit på de flesta av hans utställningar i Europa, där jag samlat på mig inspirationen till den här klänningen. Jag älskar hans konstruktionssätt och hur han är konsekvent med sina linjer, silhuetter och former. Jag älskar att arbeta med svart, så när jag fick se originalklänningen använde jag element från den och mixade med nya influenser.

Hur såg processen ut?
Det var en lång process som gick ut på att arbeta mycket fysiskt med händerna. Tillsammans med min mönsterkonstruktör Mårten Andreasson, hämtade jag inspiration från böcker som jag samlat på mig under åren och kombinerade det med element från originalklänningen. Balenciaga jobbar mycket med veck och spets, så vi tog med sådana element i vår design. Vi har lagt in spetsdetaljer som gör att man även kan vända ut-och-in på klänningen. 

Hur skulle du beskriva din klänning?
– Originalplagget var cremevitt, pastelligt och hade mjuka former. Vi valde därför att jobba med kontraster och skapade något hårdare, mörkare och mer mystiskt. Klänningen är gjord i svart duchessetyg med smaragdgröna detaljer. Vi har även valt att använda det klassiska Balenciaga-vecket som är återkommande i många av hans blusar och kjolar – och precis som Balenciaga, så har vi valt att arbeta med tjocka tyger för att skapa en viss silhuett.

I vilket sammanhang kan man bära den här klänningen?
– På en stor gala när man vill klä upp sig riktigt ordentligt, som Met-galan eller Nobelfesten. När man står på röda mattan är det ofta svårt att veta var man ska göra av händerna – och där föddes idén till fickorna som vi adderat i vår design. Det skapar en avslappnad kontrast.

Hur skulle du beskriva dig själv som designer?
– Jag är ganska tidlös i min stil. Jag inspireras av det maximalistiska, en form som är överdriven, men filtrerar det sedan till något rent och enkelt. Känslan ska vara dramatisk, men med mycket rena former.

Vad har du för tips till den som vill börja skapa mode?
– Utbildning är superviktigt, och gärna utomlands. Det är viktigt att kunna hitta inspiration, vilket var anledningen till att jag valde att plugga i London, där jag dagligen hämtade inspiration från museer, gallerier, tygaffärer och duktiga designers. Det är även en fördel att vara nyfiken och att vilja utforska nya saker. Min lärare brukade alltid säga att man ska leta inspiration i oväntade saker, som i det fula, snarare än i det vackra.

Hur viktigt är det att designa mer hållbart?
– Hållbart kan betyda väldigt mycket. Hållbar design är att välja bort trender och istället designa för ett tema eller en känsla, men det kan också innebära att använda naturmaterial, som den här klänningen i hundra procent siden. Svart är även en hållbar färg att arbeta med, då det är tidlöst och enkelt att återanvända.