Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Maxine Bédat tycker att det pratas för mycket om hållbarhet.

I boken Unraveled: The Life and Death of a Garment försöker författaren och aktivisten Maxine Bédat följa ett par jeans från fiber till soptipp. Det visar sig snart att hon skriver på en berättelse om vår samtid, vår globala ekonomi och vad som faktiskt krävs för att en rättvis modeindustri ska kunna växa fram.

Text: Daniel Björk.

Författaren och aktivisten Maxine Bédat är hård när det handlar om hållbarhet. Det är precis som det ska vara, hon är svetslågan under alla företag som ofta pratar miljövänligt språk utan att göra tillräckligt stora förändringar själva. Samtidigt ogillar hon individuell skuld och skam och förordar istället ett slags förlåtande attityd mot sig själv som kund. 

Maxine Bédat är ursprungligen en advokat som av eget intresse startade en plattform för hållbart mode under namnet Zady. Nu driver hon i stället New Standard Institute, en tankesmedja som syftar till att stöpa om modeindustrin till en närande, snarare än en tärande, kraft. 

Men orsaken till att jag pratar med henne via WhatsApp är den bok som hon nyligen publicerat – Unraveled: The Life and Death of a Garment – och som följer tillverkningen av ett par jeans, från fiber till försäljning och slutligen återvinning och soptipp. Från ett soligt New York förklarar hon att hon började skriva boken för sin egen skull, för att hon ville se hur den genomsnittliga försörjningskedjan såg ut och inte hur den är när den fungerar som bäst.

– Jag tänkte berätta om ett par jeans och om modeindustrin, men berättelsen växte till att handla om dagens ekonomi och samhälle, säger hon.

När man läser Unraveled slås man av hur klädindustrin har varit en central drivkraft i framväxten av den värld vi lever i idag. Det var textil som drev den tidiga industrialiseringen med sina Spinning Jennys, de spinnmaskiner som uppfanns av James Hargreaves under 1760-talet. Bomullsproduktion var navet i slavhandeln och enligt Maxine Bédat är det här arv och mönster som vi fortfarande kan se i hur mode produceras.

Maxine Bédat, författare och aktivist.
Bokomslaget till Unraveled.

Unraveled börjar i just bomullsproduktionen och det visar sig vara en bra plats för att visa hur komplext systemet är i praktiken. Som det här med ekologisk bomull.

– Jag tror att många personer som bor i städer, precis som jag själv, tänker att det är uppenbart att bomullsodlare ska vara ekologiska och att det är moraliskt fel att de inte är det, säger Maxine Bédat.

Det visade sig när hon pratade med bönder som odlade ekologiskt och även med dem som använde kemisk besprutning att omställningen är väldigt riskfylld. De måste ändra den metod de har använt hela sina liv, det tar sedan tre år att bli certifierad och även efter den investeringen är det inte säkert att de kommer få någon positiv prisutveckling.

– Det fick mig att förstå riskerna som odlarna tar. Och att det är ett yrke med mycket stress. 

Om man vill sammanfatta Maxine Bédats inställning så menar hon mer eller mindre att allt prat om transparens, cirkularitet eller hållbarhet är marknadsföring och att dessa ”överanvända” begrepp har blivit allt mer problematiska. Ordet transparens reduceras ofta till en adress till en fabrik eller en bild i bästa fall, men det är inte meningsfull information enligt Maxine Bédat, som efterlyser fakta som kan verifieras av oberoende organisationer och lagstiftare, som till exempel arbetarnas löner.

– Cirkularitet är en bra lösning ur ett företagsperspektiv. Men ur ett moraliskt perspektiv ger det potentiella kunder en felaktig uppfattning om att deras köp inte har några konsekvenser, säger Maxine Bédat och påpekar att den största miljöpåverkan sker under själva produktionen och att även cirkulära plagg behöver energi och arbetskraft.

Om Unraveled visar något är det hur komplext systemet som producerar kläder är. Bomullen i jeansen kommer från USA, de vävs till denimtyg och färgas sedan i Kina, sys upp i Bangladesh, sourcas av andra företag än det som står på etiketten, säljs av Amazon, skickas till Kenya när ingen vill återvinna dem och hamnar till slut på soptippen. På alla ställen med problematiska konsekvenser.

Det hade inte behövt vara så här menar Maxine Bédat och till skillnad från många andra aktivister tycker hon inte att rättigheter och miljöhänsyn är oförenliga med en globaliserad ekonomi. För i USA var det textilarbetare som först såg till att organisera sig för att driva igenom bättre arbetsvillkor och det var protester efter utsläpp orsakade av textilfärgning i floder i North Carolina som gjorde att man tog fram lagar för ett bättre skydd för miljön. Men när frihandeln öppnade upp världens marknader argumenterade företagen för att sådana rättigheter och skydd inte skulle skrivas in i handelsavtalen.

– Det är inte så att folk vill acceptera slavliknande arbeten. Vi kan ha en lägstanivå för vad arbete innebär på samma sätt som vi har i USA och Europa. Vi måste bara skriva in det i våra lagar, säger Maxine Bédat.

Och om vi verkligen ska få till stånd en förändring är det genom policy, genom att kräva mer från varumärken, menar Maxine Bédat och påpekar att ingen ska behöva känna att den själv behöver dra hela lasset och vara superhjälten som förändrar allt. En bättre modeindustri uppstår istället genom en gemensam kraftsamling på flera nivåer.

– Förändring kommer till stånd när människor samlas och ser till att förändring händer. Det är alltid så, det är så demokrati fungerar.

FÖRÄNDRINGAR DU KAN GÖRA SJÄLV ENLIGT MAXINE BÉDAT.

  • Ta först bort alla skuldkänslor, för skuld gör bara att man stoppar huvudet i sanden.
  • Gå igenom din garderob och analysera varför du bär vissa plagg och varför du inte tar på dig andra. På det sättet kan du lära dig vad du passar i.
  • Undvik frestelser som får dig att göra impulsköp – det kan till exempel vara influencerkonton på Instagram.
  • Ett tips som Maxine själv följer är att ha en Pinterest-tavla där du lägger kläder som du dras till och sedan köper dem först om det känns rätt när du tittar på dem igen.
  • Börja slutligen tänka mer som en medborgare än som en konsument. Prenumerera till exempel på nyhetsbrev från organisationer som sysslar med att förbättra modebranschen eller engagera dig i någon kampanj.

logga in med lösenord

LOGGA IN TILL EN NY DEL AV NK NYCKELN

  • Ta del av ditt digitala medlemskort
  • Få tillgång till personliga erbjudanden
  • Upplev nya och aktuella förmåner
  • Få information om din medlemsnivå och personliga bonussaldo
  • Samla fler poäng och bjud in en vän
Läs mer om medlemskapet