Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

FRI FRAKT FÖR NYCKELKUNDER OCH FRI RETUR.

DEN 24 – 27 september ÄR DET DUBBLA POÄNG PÅ NK FÖR DIG SOM ÄR ELLER BLIR NYCKELKUND. LÄS MER HÄR.

NK ATP Atelier

Det bästa från veckan av couture i Paris.

Veckans mest omtalade visning och nya kläder gjorda av gamla – haute couturen testar nya vägar framåt.

Text: Daniel Björk.

Varje säsong ställs en fråga till den högsta modekasten: vad är egentligen haute couturens roll idag när antalet kunder är försvinnande litet? Svaren är många. Ibland sägs det vara en experimentverkstad, ibland handlar det om att bevara hantverkstekniker, andra gånger är det ett ställe för fri kreativitet. Haute couturen är både nyskapande och uråldrig på en och samma gång. Och kanske behöver det inte finnas enbart ett svar på frågan heller. Couturen återvände nyligen till Paris och moderedaktörer från hela världen fick återigen gå på (åtminstone några) fysiska visningar.

Balenciaga couture.

Balenciaga couture. Couture-kollektion 50 – look 31.

Balenciaga couture.

Balenciaga couture. Couture-kollektion 50 – look 50.

Balenciaga couture.

Balenciaga couture. Couture-kollektion 50 – look 31.

Veckans snackis.

Bland flera omtalade visningar under veckan (däribland Pieter Muellers debut för Alaïa och mötet mellan Sacai och Jean Paul Gaultier) var det nog den första couturevisningen från Balenciaga sedan Cristóbal Balenciaga lade ner verksamheten 1968, som smällde allra högst. Den kreativa ledaren Demna Gvasalia hade låtit de gamla lokalerna återuppstå på 10 Avenue George V, men sedan behandlat dem för att ge intrycket av att de stått orörda i över 50 år, med gulnade draperier och fläckar på väggar och golv.

Kollektionen han presenterade fortsatte på hans inslagna linje av överdimensionerat skrädderi och en estetik lånad från gatan, men var samtidigt mer sofistikerad och uppklädd än varumärkets prêt-à-porter. Några stand outs var morgonrockar som var gjorda av laserskuret skinn, en kappa av siden som hade bearbetats för att se ut som om den var gjord av päls eller fjädrar, samt de trenchcoats, skjortor eller jackor som tycktes ha öppnats upp vid halsen och tryckts ner över axlarna.

Demna Gvasalia pratade om att couture bland annat handlade om ett annat, långsammare sätt att tänka på kläder. Kanske borde man köpa ett coutureplagg istället för fem lyxiga skor? föreslog han. Priserna på kollektionens kreationer ska enligt Demna vara mer överkomliga än couture generellt och en del plagg är högst vardagliga, som en t-shirt och ett par jeans.

Schiaparelli haute couture

Schiaparelli haute couture höst/vinter 2021 – look 1.

Schiaparelli haute couture

Schiaparelli haute couture höst/vinter 2021 – look 2.

Schiaparelli haute couture

Schiaparelli haute couture höst/vinter 2021 – look 11.

HÅLLBARHET PÅ MODET.

Couturens inställning till tid känns allt mer relevant i dagens samhälle. Det är plagg som är tänkta att bevaras och bäras under lång tid. Inte för att det är ett nytt tänkesätt, se bara på hur många av de plagg som syddes upp på NK:s Franska damskrädderi som fortfarande finns kvar och som nu ska visas upp i höstens utställning Nordens Paris på Nordiska museet.

Det långa perspektivet när det gäller stil och kvalitet är också en grundbult för hur lyxmodet tänker kring hållbarhet. Men under coutureveckan var även ett tydligare hållbarhetsperspektiv mer närvarande än tidigare, med många plagg som var gjorda av redan existerade tyger och föremål samt återvunna material.

Den första looken i Schiaparellis kollektion var gjord av gamla tygprover som hade sammanfogats för att skapa en flerfärgad, broderad jacka (en annan version av plagget hade skapats av vintagejeans från Levi’s). Varumärket är ett av de mer legendariska namnen inom modehistorien, men är idag inte lika känt som det en gång var. Kanske förändras det under nuvarande huvuddesignern Daniel Roseberry som har hittat ett perfekt anslag för att förnya den surrealism som varumärket är förknippat med. Höstens och vinterns couturekollektion var inspirerad av matadoren och tjurens horn fick bli dekolletage för en klänning, samtidigt som matadorens jacka hade detaljer som tycktes utformade som ett slags bröst.

Martin Margiela Artisanal

Martin Margiela Artisanal 2021.

Martin Margiela Artisanal

Martin Margiela Artisanal 2021.

Martin Margiela Artisanal

Martin Margiela Artisanal 2021.

KLÄDER OCH MATEMATIK.

På Maison Margiela pratade creative director John Galliano om alkemi, att försöka förändra naturens lagar. Vissa kreationer hade skapats i åtta till tolv gånger större versioner och sedan förminskats med hjälp av enzymer och stentvätt. Temat var kopplat till den film som hade skapats för att presentera kollektionen – A folk horror tale – och många av plaggen hade skapats av vintageplagg eller så kallad deadstock, kanske en hållbarhetens alkemi?

Nykomlingen Andrea Brocca jobbade också med redan befintliga material, i det här fallet återvunnet läder från kinesiska handskfabriker som annars skulle ha hamnat på soptippen, men som nu genom modern teknik fick ett nytt liv som fabulös couture. Kollektionen försökte hitta en balans mellan organiska former och innovativ design och inspirerades av naturens matematiska proportioner, till exempel Fibonacci-spiraler och gyllene snittet.

Även ett smyckesvarumärke som Pomellato arbetade med att hitta nya former för det gamla. Ett särdeles vackert smycke hade skapats genom att sammanfoga tre gamla kors, ett från 1993, ett från 2003 och ett från 2013.

Andrea Brocca haute couture

Andrea Bocca haute couture höst/vinter 2021 – look 3.

Andrea Brocca haute couture

Andrea Bocca haute couture höst/vinter 2021 – look 2.

Andrea Brocca haute couture

Andrea Bocca haute couture höst/vinter 2021 – look 10.

LEKFULLT INKLUDERANDE COUTURE.

Som den första afroamerikanska modedesignern att bli inbjuden till Paris couturevecka bestämde sig Kerby Jean-Raymond, grundaren av märket Pyer Moss, för att uppmärksamma uppfinningar skapade av svarta entreprenörer genom kreationer med mycket humor och drama. Den sista looken täcktes av ett kylskåp täckt av magneter där det stod ”But who invented Black trauma?” (Men vem uppfann svartas trauma?”`) – en kollektion som handlade om social hållbarhet, haute couture som var inkluderande.

Och kanske är detta couturens nya fråga? Att haute couturen har lång livslängd vet vi. Men kan den lämna sitt elfenbenstorn och bli mer demokratisk?

Den 17 september öppnar Nordiska museet utställningen "Nordens Paris". En hyllning till couturehantverket på NK:s Franska Damskrädderi, den mytomspunna coutureateljén som länge var navet i modesverige och drevs mellan 1902 och 1966 i Stockholm. I samband med utställningen lanseras en bok om ateljén som bland annat kommer att säljas på NK Bokhandel.