På Nordiska Kompaniets webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.

Godkänn alla cookies Avböj tredjepartscookies
Vi har stängt Välkommen in imorgon

85 år Med Lacoste.

En vadslagning gav upphov till den numera världskända logotypen. I år fyller Lacoste 85 år och det firar märket med att leka med loggan.

ikon: Lacoste
Sportigt elegant iklädd hatt och tröja från Lacoste från NK Sport & Fritid, Plan 2 i Stockholm och NK Sport Fashion, Plan 1 i Göteborg.

Lacoste leker med loggan.

I år är det 85 år sedan René Lacoste lanserade de första krokodilprydda pikétröjorna, och det firar märket genom att gräva i arkivet. Den speciellt framtagna jubileumskollektionen innehåller en mängd gamla favoriter i ny tappning och hyllar därmed Renés livsverk genom att blicka vidare och framåt.

Inför jubiléet har Lacoste dessutom tagit ett nytt grepp om den ikoniska loggan. För att visa sitt stöd för tio stycken akut utrotningshotade djurarter i samarbete med organisationen International Union for Conservation of Nature tog Lacoste i våras fram en limiterad kollektion bestående av 1775 unika plagg, samma antal som det finns djur kvar av dessa arter. Samarbetet under namnet ”Save our species” kommer pågå under tre års tid. Djuren som fick ta krokodilens plats var bland annat en javanoshörning, en tumlare, en vitkindad gibbonapa och en Kakapo-papegoja.

Krokodilen: från vadslagning till logga.

Fransosen René Lacoste föddes 1904, och var från början känd för att vara en framgångsrik tennisspelare. Under Davis Cup 1925 fick René syn på en väska i ormskinn som han gärna ville ha. Han slog därför vad med sin lagkapten om att få väskan om han lyckades vinna återstående matcher i turnéringen. Tyvärr förlorade han, och fick aldrig väskan. En amerikansk journalist snappade dock upp vadet, och snart blev han världskänd under smeknamnet ”the alligator”. René tyckte om sitt nya smeknamn, och därför lät han en vän rita den sedermera klassiska Lacoste-loggan, som han sedan placerade på de tröjor han bar när han spelade match.

När han på 30-talet tvingades sluta spela tennis på grund av skador valde han att istället starta ett klädföretag, och 1933 grundades Lacoste. Valet av logotyp var enkelt – den fanns som bekant redan. René Lacoste blev snabbt känd för sina vita pikétröjor, och sedan dess har märkets universum utökats med plagg i många olika former, mönster och material. Lacostes design har blivit en tidlös ikon och det självklara valet för den som vill haka på athleisure-trenden.

Välkommen till Lacoste, Plan 3, för att ta del av det senaste från varumärkets kollektioner.

Besök experterna
Dela