På Nordiska Kompaniets webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.

Godkänn alla cookies Avböj tredjepartscookies
Välkommen in Idag har vi öppet

NK TAR STEGET IN I EN NY EPOK.

Nordiska Kompaniet i Stockholm inleder nu ett omfattande förnyelsearbete som kommer att göra varuhuset lyxigare, större och mer personligt. Arbetet beräknas ta tre år och omfattar 50 procent av den befintliga varuhusytan. Vi träffade varuhuschef Andreas Edström som berättar mer om planerna.

Andreas Edström

Varför gör ni denna stora förändring?
– Detaljhandeln har aldrig varit mer dynamisk och föränderlig än den är idag och därför gör vi nu en stor investering i NK Stockholm för att vara relevanta för våra kunder – nu och i framtiden.

Vad innebär det att varuhuset ska bli lyxigare?
– NK:s sortiment kommer att stärkas med flera internationella lyxvarumärken. Avtal är redan tecknade med fyra, varav två är Valentino och Balenciaga, som öppnar under hösten 2018. Det här är bara början på de spännande förändringar som kommer att ske på gatuplanet där totalt 90 procent kommer att vara omgjort när vi är klara. Även skönhetsavdelningen kommer att bli lyxigare, där adderas 30–40 premiumvarumärken varav hälften är unika för NK.

Vad händer på övriga våningsplan?
– Vi kommer förtydliga våningsplanen för att göra varuhuset mer lättorienterat för våra kunder. Bland annat kommer vi att skapa en ny destination för herrmode, det betyder att NK Herrskor, NK Herrekipering och NK Manlig Depå flyttar upp till plan två där också flera helt nya herravdelningar kommer öppna. En annan satsning kommer att göras på sportmodet som kommer att få en betydligt större yta och utgöra 60 procent av plan tre.

Den nya entrén till Parkaden

Ni berättar att NK ska växa. Var och när kommer vi att se den här förändringen? 
– Ja, det är en unik händelse i NK:s historia att varuhuset växer. Delar av parkeringshuset, Parkaden omvandlas just nu till varuhusytor, där inriktningen blir hälsa, mat och service. Här får NK en helt ny entré och en rulltrappa under Regeringsgatan som sammankopplar de båda sidorna av varuhuset. Dessutom är vi glada att kunna berätta att vi nu fått bygglov på Parkadens tak där vi planerar för ett utomhusgym med löparbanor, paddeltennisbanor och en juicebar.

Tak med utomhusgym och juicebar

Service och upplevelser är något NK alltid haft som högsta prioritering. Hur kommer ni utveckla dessa delar?
– NK:s personliga service har alltid varit en av de främsta konkurrensfördelarna och blir nu ännu mer lättillgänglig genom att vi bland annat introducerar värdar vid varje entré. Det kommer att förenkla kundens orientering i varuhuset.

I vilken ordning sker dessa förändringar?
– Som kund kommer du först märka förändringarna på gatuplan där flera nya avdelningar öppnar och befintliga avdelningar förnyar sina koncept. Den nya herrdestinationen på plan två börjar ta form under hösten och beräknas att vara klar under år 2019. De nya varuhusytorna i NK Parkaden planeras att öppna redan denna höst. Vår plan är att ha allt klart under år 2020.

Dela