På Nordiska Kompaniets webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.

Godkänn
Välkommen in Idag har vi öppet

ÅRETS VINNARE AV NORDISKA KOMPANIETS FRAMTIDSLÖFTE ÄR TOTÊME.

Totêmes grundare Elin Kling oh Karl Lindman berättar om hur vinsten av Framtidslöftet står för optimism och framtidstro.

HUR KÄNNS DET ATT TA EMOT FRAMTIDSPRISET OCH VAD BETYDER DET FÖR ER?
– Det betyder väldigt mycket att bli uppmärksammade för det vi gör. Eftersom vi är i full fart med att bygga upp Totême så är det extra kul att ta emot just Framtidspriset, då det står för optimism och framtidstro. Sen är det förstås stort att få ta emot priset av årets jury som vi beundrar mycket!

NI HAR NYLIGEN KOMMIT TILLBAKA TILL STOCKHOLM FRÅN NEW YORK OCH HAR ÖPPNAT UPP DÖRRARNA TILL ER STUDIO. HUR HAR DET VARIT ATT KOMMA TILLBAKA OCH ÖPPNA UPP ERT ARBETE FÖR KUNDERNA?
– För oss så har flytten till Stockholm inneburit mer klarhet och ökad tilltro till vår vision och produkt. Det kändes viktigt att sätta ner foten någonstans och förkroppsliga Totême. Vi är väldigt glada att få chansen att bygga upp ett fantastiskt team här och även lära känna vår kund genom att öppna upp vår designstudio till henne.

VARIFRÅN KOMMER INSPIRATIONEN TILL TOTÊMES DESIGNUTTRYCK?
– Vi är intresserade av att utveckla den moderna kvinnans garderob efter hennes behov och erbjuda henne ett editerat urval, oavsett om hon är på jobbet, hemma eller ute och reser.

VAD LIGGER TILL GRUND FÖR ER FRAMGÅNG?
– Totême skapar kollektioner som betonar den enskilda produkten och som vi själva vill bära och stå bakom. Från ett estetiskt perspektiv så hämtar vi mycket inspiration från vårt skandinaviska arv, vilket ofta syns i våra kollektioner, men det betyder inte att vi vill vara regionala i vårt tankesätt. Vi har en global community som växer snabbt och den ger oss drivkraft att utveckla och förnya oss för att ligga i framkant.

HUR KOMMER NI ATT FORTSÄTTA UTVECKA ERT FÖRETAG?
– På många sätt så känns det som vi precis har börjat vår resa. Vi vill fortsätta att sätta Totême på kartan och utveckla våra kollektioner så att de känns moderna och relevanta. Vi kommer även att utöka våra produktkategorier och förhoppningsvis fortsätta ha en god internationell tillväxt.

VAR SER NI ER SJÄLVA OM FEM ÅR?
– Förhoppningsvis så är vi fortfarande fria att ta Totême i den riktning vi själva vill och våga lyssna på vår magkänsla. Vi tycker att det är fantastiskt kul att driva igenom vår vision och hoppas att vi aldrig tappar den gnistan!

HUR SER NI PÅ FRAMTIDEN KRING MODEBRANSCHEN?
– Branschen står helt klart inför en förändring, både i hur mode konsumeras och marknadsförs. För en ny aktör som Totême så är det spännande eftersom vi kan nå en internationell following utan stora annonsbudgetar och dyra flagship-butiker. Branschen har blivit mer demokratiserad. Det sagt så tror vi fortfarande att den fysiska närvaron är väldigt viktig. Vi vill fortfarande gå i butiker förutsatt att dem bjuder på en speciell och unik upplevelse. Det tror vi att framtidens butiker kommer att göra.

Dela