På Nordiska Kompaniets webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.

Godkänn alla cookies Avböj tredjepartscookies
Vi har stängt Välkommen in imorgon

Ganni om maxat mode.

Gannis designer Ditte Reffstrup berättar om märkets fullfjädrade mode, extravaganta mönster och varför hon inspireras av filmer.

Hur skulle du beskriva din kreativa process när du arbetar med en ny kollektion till Ganni?

– Det beror på var inspirationen tar sin början. Oftast börjar den som en känsla, en antydan av något som inte riktigt går att ta på. Det kan vara en scen ur en film eller en rytm i en sång som jag inte kan släppa. Kanske blir det då så att jag tolkar den känslan i ett mönster, en färgskala eller en förförisk silhuett. Den utvecklas sakta tillsammans med kollektionen tills det blir till ett övergripande tema som driver direktionen för allt vi gör under den säsongen. Ganska ofta slutar det med att bli till en kommentar på hur världen ser ut, vi har alla ett ansvar att ta ställning idag. En sak är dock säker: det är alltid en massa magkänsla inblandad.

Ganni arbetar med kontraster som en stor del av sitt DNA. Kan du beskriva det närmare?

– Kontrastering och motsägelsefullhet är vad som gör det intressant att vara människa, och detsamma gäller mode. För mig handlar det jag gör helt och hållet om att skapa friktion inom mode som kommer att få folks uppmärksamhet.

Vad är det som får ett mönster att sticka ut för dig och hur vet du om det är rätt för Ganni?

– Mönster är uppenbarligen väldigt centrala för oss och vi utvecklar alla mönster själva. De följer alltid huvudkollektionens rytm och går på så vis hand i hand med den kreativa processen.

Gannis chefsdesigner Ditte Reffstrup.

Om man jämför med mycket skandinavisk, minimalistisk design är Ganni tvärtom väldigt uttrycksfullt och du har tidigare sagt att du vill skapa något annorlunda än det stereotypa skandinaviska modet. Hur kommer det sig?

– När vi började arbeta med Ganni fanns det egentligen bara två idéer kring vad skandinaviskt mode var, de två stilarna scandi-style och girly-boho. Jag kunde inte se mig själv i någon av dem. Jag var övertygad om att det måste finnas ett tredje alternativ som var mer lekfullt, mindre ansträngt och fullt av kontraster och färger för att det var så jag ville klä mig. Men ingen här erbjöd det, så vi bestämde oss helt enkelt för att skapa det själva.

Idag ser man hur mode ger mer utryck för maximalism och fokuserar allt mindre på minimalism. Vad tror du att det beror på?

– Jag tror att det handlar om en naturlig reaktion att vilja slå sig fri från ett uttryck som har varit dominant så länge. Personligen gillar jag hur fler märken och människor verkar ta ett mer optimistiskt grepp om modet.

Hur påverkar konsten Ganni rent estetiskt?

– Konst har alltid varit och kommer alltid att vara en enorm inspirationskälla för oss. Men det är bara en av våra många inspirationskällor. Vi skulle lika gärna kunna bli inspirerade av en 90-talslåt eller en otrolig matupplevelse så länge det triggar fantasin och inspirerar till spännande friktioner och kontraster.

Dela