På Nordiska Kompaniets webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.

Godkänn
Vi har stängt Välkommen in imorgon

Med naturen som livselixir.

Vi strävar inte efter att vara störst. Bara bäst! Det säger Eva Karlsson, VD på Houdini, outdoormärket som är pionjärer med sitt 360-tänk inom hållbarhet.

Hur skulle du beskriva Houdini?

Man skulle kunna säga att Houdini startade ”by accident”. I korthet var det ett kompisgäng som klättrade och gjorde skidexpeditioner, men som kände att de plagg som fanns på marknaden inte höll måttet. Istället började de själva utveckla plagg, och ganska snart visade det sig att det var fler som hade samma behov – smarta, multifunktionella och hållbara kläder – både i stil och kvalitet. Och på den vägen är det.

Vi är ett betydligt större gäng idag men fortsätter göra produkter för att vi själva vill ha dem. De speglar nog ganska väl vårt sätt att leva, med naturen som livselixir och vårt huvudkontor och vardag i Stockholm.

 

Vad tror du är er framgångsfaktor?

Vi har alltid haft en tydlig vision om vart vi är på väg – att möjliggöra en livsstil som den vi lever och en verksamhet som den vi bedriver men som inte längre innebär någon belastning på planeten utan snarare bidrar. En tydlig värdegrund – att göra gott, köra hårt, tänja gränser och ha kul – det utgör köl och roder för alla oss som jobbar på Houdini. Det har inneburit att vi, oavsett trender och strömningar, håller stadig kurs mot vår vision och tar rätt beslut i vardagen.

Att göra gott, köra hårt, tänja gränser och ha kul – det utgör köl och roder för alla oss som jobbar på Houdini.

Dessutom har det visat sig att många vill vara med och bidra på vår resa så vi gör den mer och mer tillsammans med likasinnade – fantastiska leverantörer, partners, kunder och användare.

En annan framgångsfaktor är att vi lever i en värld där det mesta mäts i kvantitet snarare än kvalitet. Där tänker vi tvärtom – våra produkter ska användas mycket, leva länge och helst överträffa våra kunders förväntningar. Först då har vi lyckats. Vi är kompromisslösa när det gäller våra produkters funktionalitet, estetik och hållbarhet. Vi får faktiskt ofta höra att våra produkter är ”beroendeframkallande”, och det gör oss förstås oerhört glada och stolta. 

 

Design eller hållbarhetstänk, vad kommer först?

Produkten kommer alltid först och det måste vara den allra bästa produkten. Att göra ett hållbart alternativ som är nästan lika bra som det konventionella är i sig ohållbart som jag ser det. En sådan produkt hör hemma på ritbordet, inte i butik.

I outdoorbranschen, där man länge haft som utgångspunkt att lösa problem, som att undvika att bli blöt eller kall, har vi valt en holistisk definition av vad komfort är, det innefattar allt från funktionalitet till estetik, trygghet och hållbarhet. 

En sådan produkt hör hemma på ritbordet, inte i butik.

Ett Houdiniplagg ska ge komfort för alla sinnen, för kropp och själ. Det har inneburit en större och mer intressant utmaning i designarbetet och gjort det möjlighets- snarare än problemorienterat.

 

Hur ser klimatet ut för den typ av varumärke ni är idag?

Det vi på Houdini jobbat med sedan starten har blivit högaktuellt i samhället de senaste åren. Många företag pratar om att bli cirkulära, vilket vi ställde om till att bli redan 2005. Fler kunder efterfrågar transparens och en ärlig kommunikation kring produkters ursprung och under vilka omständigheter de tagits fram, där har vi alltid kunnat känna oss stolta och på så sätt är det ju självklart också något vi gärna berättar om.

Fler kunder väljer kvalitet och ansvarsfullt producerade produkter och ifrågasätter samtidigt ”slit-och-släng”, masskonsumtion och fast fashion. Allt detta stärker Houdinis position som varumärke och inte minst, det är en viktig förändring för världen.

Som vi ser det finns oändliga möjligheter att göra saker smartare, den snabba teknologiska utvecklingen möjliggör ännu fler förbättringar...

I sammanhanget känns det också viktigt att understryka att vi på Houdini är väldigt långt ifrån ett domedagstänk när det kommer till vår värld och miljön. Tvärtom. Vi är däremot otåliga och har tagit en ledarposition i omställningen. Som vi ser det finns oändliga möjligheter att göra saker smartare, den snabba teknologiska utvecklingen möjliggör ännu fler förbättringar och den vetenskapen ger kunskap för att kunna ta rätt beslut.

Om jag blickar framåt känns det oerhört spännande. Vår framkantsposition har lett till att vi idag jobbar med världsledande aktörer inom flera viktiga områden och tillsammans med dem innoverar för framtiden.

 

Vad är du mest stolt över att ha åstadkommit på Houdini?

Att vi haft modet att gå vår egen väg. Som exempelvis 2001 då vi bestämde oss för att bli cirkulära, det var en viktig milstolpe och ett djärvt beslut. Men när något känns rätt så gör vi det, ibland grundat på magkänsla, ibland efter en djuplodande analys. 

När något känns rätt så gör vi det, ibland grundat på magkänsla, ibland efter en djuplodande analys.

Jag är också stolt över hur vi ständigt utvecklas och att vi, tack vare stor nyfikenhet och en vilja att samskapa med andra, blir både skarpare som individer och som team.

Och på tal om teamet så är jag oerhört glad och tacksam för den kultur vi byggt tillsammans, och där vi alla bidrar till världens härligaste arbetsplats, att vi lyckas med de utmaningar vi tar oss an och att vi planerar för framtiden på samma sätt – tillsammans.

 

Vad händer i framtiden? Vilket är ert nästa steg?

Vi går från att minimera vår negativa inverkan till att generera positiv inverkan på individen, samhället och planeten. Då handlar det om att skapa ett cirkulärt ekosystem som är lika perfekt som naturens. Där går inga material går till spillo, utan kommer alltrid till nytta, om och om igen. 

Vi går från att minimera vår negativa inverkan till att generera positiv inverkan på individen, samhället och planeten.

Vi gjorde nyligen ett pilotprojekt för att visualisera detta som gick under namnet ”The Houdini Menu”. Där skapade vi det perfekta ekosystemet för våra produkter i merinoull. Materialen är så rena att när plaggen tillslut är uttjänta kan komposteras. Komposteringsprocessen blev ett stresstest där vi kunde se att tyget bröts ner och komposteringen fortgick som vanligt. I jorden, som blev väldigt bördig, odlade vi grönsaker som mästerkocken Sebastian Thuresson sedan tillagade en fine dining-meny av. Det var ett projekt som visar vägen och inger hopp om att vår vision är möjlig att uppnå.

Så vi jobbar på för fullt, samskapar med likasinnade och delar med oss av våra erfarenheter så andra kan göra detsamma. För som sagt, vi strävar inte efter att vara störst. Bara bäst! Det är Houdini.

 

Houdini finns hos NK Sport & Fritid, Plan 2.

Dela