På Nordiska Kompaniets webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.

Godkänn alla cookies Avböj tredjepartscookies
Välkommen in Idag har vi öppet

Chantecaille – En naturlig pionjär.

Amerikanska Chantecaille var tidiga med både naturliga ingredienser och makeup för känslig hy. Här berättar deras creative director Olivia Chantecaille om familjeföretaget som har kosmetika i blodet. Text av Anna Hellsten.

Intervju
Olivia Chantecaille. Fotografi: Philippe Chantecaille.

Det finns gott om varumärken som är lyxiga. Och, i alla fall numera, ganska gott om varumärken som har ett grönt tänk. Men hur många skönhetsvarumärken ägnar sig egentligen fullt ut åt båda sakerna? Säg hej till Chantecaille, ett amerikanskt skönhetshus som lyckats förena ljuvlig extravagans med ett visionärt och holistiskt fokus på naturliga ingredienser.

I år fyller varumärket 22, men dess rötter går betydligt längre tillbaka i tiden än så. Den legendariska grundaren Sylvie Chantecaille började redan på 70-talet att göra skönhetsprodukter tillsammans med kompisen Diane von Furstenberg – ni vet, omlottklänningens urmoder. Därefter utvecklade hon kultvarumärket Prescriptives åt Estée Lauder, innan hon och dottern Olivia i slutet av 90-talet bestämde sig för att börja göra skönhet under det egna familjenamnet. 

En lucka i marknaden

– Vi har ju kosmetika i blodet, berättar Olivia Chantecaille. Vi ville dock bara lansera en makeuplinje om vi hade något nytt och intressant att tillföra. Mamma är en duktig trädgårdsmästare och har alltid varit nyfiken på alternativa behandlingsmetoder som aromaterapi eller kinesisk medicin, så vi visste redan båda två att botaniska ingredienser är lika kraftfulla som syntetiska, och dessutom betydligt mer hälsosamma.

Vid den här tidpunkten var det inget annat hudvårdsföretag som använde växter och blommor på ett vetenskapligt avancerat sätt, så Chantecaille hade redan från start en unik ingång.

– Kunderna älskade det. Vi var de första som gjorde makeup specifikt för känslig och lättirriterad hy, och det var en revolution både att skippa allergi-och acneframkallande kemikalier och att använda växter på ett vetenskapligt avancerat sätt, säger Olivia.

Chantecailles hudvårdande fokus märks genom hela produktlinjen, både vad gäller hudvårdsprodukterna och makeupen, och en central idé för varumärket är att skönhet handlar om att lyfta fram, snarare än att gömma undan.

– Vi har till exempel ingen heltäckande foundation, säger Olivia, utan istället har vi vår Future skin, en oerhört lätt formula som består av 60 procent vatten och känns helt fantastisk på hyn. Du ser proper och fin ut med den utan att det blir som en hårdmejkad mask. 

Så jobbar Chantecaille

Chantecailles naturliga förhållningssätt till skönhet har dessutom en filantropisk dimension: en central del av deras affärsidé är att stödja välgörenhetsarbete för hotade djurarter runt om i världen. I år har Chantecaille till exempel lanserat det skira läppstiftet Lip veil där delar av försäljningen går till organisationen Space for Giants som arbetar med att rädda Afrikas elefanter.

Läppstiftskollektionen Lip veil.

Ett grönt och gott tänk är nu ingen framgångsformel i sig självt, men Chantecaille är lika noga med helheten: produkterna ska kännas bra både i hjärtat och på huden. De flesta färgade kosmetikaprodukterna, däribland Lip veil, tillverkas i Italien i laboratorier som förstår vikten av textur och hudkänsla, medan varumärkets foundations tillverkas i Japan – ”de har helt makalös teknik för att arbeta med pigment”, berättar Olivia. Hudvården görs i Schweiz hos producenter som är långt framme vad gäller botanik, medan parfymmeckat Grasse i Provence i Frankrike förser Chantecaille med de rosor som återkommer i en majoritet av märkets hudvård. Detta gäller allt från kroppsoljan till ansiktscrèmen till sprayen Pure rosewater som endast består av sorten provenceros, en magnifikt doftande rostyp som bara skördas i maj och juni. Just rosvattensprayen är en av Olivia Chantecailles allra käraste produkter.

Olivias 3 favoriter

Pure rosewater

”Det är en så rakt igenom underbar produkt: den känns fantastisk mot huden, luktar ljuvligt och är en omedelbar humörhöjare."

650 kr
Hitta till Chantecaille

Future skin

”Vår genialiska foundation är ett bevis på hur vi lyckats smälta ihop hudvård och makeup och är ett perfekt exempel på våra otroliga texturer.”

685 kr
Hitta till Chantecaille

Lip veil

”Vårt senaste läppstift. Det glider på så mjukt och är underbart återfuktande samtidigt som det ger en så cool och stark färgklick.”

420 kr
Hitta till Chantecaille
mer innehåll

Hitta till NK Beauty.

upptäck

Vår coverwoman: RUTH VEGA FERNANDEZ.

läs mer
Dela