På Nordiska Kompaniets webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.

Godkänn
Välkommen in Idag har vi öppet

Per Andersson.

Möt grundaren av Velour by Nostalgi.

Velour by Nostalgis grundare om hållbar utveckling och klimatsmart mode.

På vilket sätt skiljer sig dessa jeans från ett par "vanliga"?

Våra Svanen-certifierade jeans har granskats från råvara till avfall. Först ställs det krav på hur denimtyget är producerat, från återvunnen bomull och återvunnen polyester från PET-flaskor till slutlig väv. Sedan tillkommer hårda krav på hur jeansen produceras, till exempel vilka kemikalier som får användas vid tvätt för att ge plaggets karaktär, vatten- och energiförbrukning samt utsläpp till luft, vatten och mark. Vidare ställs det krav på hur alla accessoarer som dragkejdor, rivets, jeansknappar och tråd tillverkats och vad de innehåller. Genom att vi är anslutna till FTI ställer även Svanen strikta krav på fabrikens arbetsmiljö samt att varumärket tar ansvar för förpackningarna som jeansen levereras i. Hela vår tanke med miljömärkning är att uppmuntra och hjälpa kunden att göra medvetna val.

Vad tror du om framtiden för klimatsmart mode?

Jag tror att det är här för att stanna och utvecklas, då majoriteten i västvärlden blivit varse om att vi måste ta hand om vår planet om den skall överleva flera generationer framåt. Vi ser idag framförallt unga drivna människor skapa nya trender genom progressiva lösningar som att hyra, låna ut och byta kläder med varandra, och förlänga kläders livslängd genom upcycling och redesign. De har definitivt gjort det trendigt att välja klimatsmarta val. Vi har olika preferenser var i livet vi befinner oss men jag tror starkt på att när vi i västvärlden väljer att köpa ett nytt plagg, så kommer vi att välja det mer miljövänliga och mer etiskt schysst producerade plagget även om det ibland kan betyda en lite högre prislapp. Jag tror att en förutsättning för detta dock är att det kombineras med en cool design. Vi valde att satsa på att lansera världens första Svanenmärkta jeans och chinos eftersom de är våra största produktgrupper och därmed ger störst bidrag till ett klimatsmart mode. Lansering sker genom kampanjen "#Im with Svanen" där miljöambassadörer - Creative Minds - tar ställning för hårdare krav på produktion och hållbarhet. Kampanjen kommer att rulla på sociala medier för att bli viral och därigenom påver

Hur miljömedvetna är ni i er övriga produktion?

Valet att Svanenmärka jeans och chinos berodde på att de hade hade de hårdaste kraven. Nästa steg är att tillsammans med Svanen utveckla vårt jerseyprogram som lanseras AW17 i butik. Vi kan inte göra allt på en gång, men har satt en ambition att för varje säsong utveckla en ny produktgrupp tillsammans med Svanen. Det innebär inte att varje plagg i varje kollektion kommer att vara Svanenmärkt, men det möjliggör våra ambitioner att på lång sikt alltid sätta klimatsmarta produkter på marknaden.

Nostalgi sedan 1997.

Jag startade en deadstock butik i Göteborg 1997 som hette Nostalgi där vi sålde oanvända kläder från 50-, 60- och 70-talet och hade kunder som Bad cash quartet (Jonas Lundkvist mfl,) Håkan Hellström, The Soundtrack of our lives, och så vidare. När jag 2002 startade Velour by Nostalgi byggde jag varumärkets nerv kring dessa personer och mitt driv har alltid varit att göra ett värderingsdrivet klädmärke då jag märkte att mina kunder brydde sig om kläder på ett annat sätt än jag tidigare upplevt. Jag har nu funnit mitt sätt att bygga ett värderingdrivet klädmärke tillsammans med mitt grymma team, detta är verkligen en team effort.

Dela