På Nordiska Kompaniets webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.

Godkänn
Välkommen in Idag har vi öppet

Den vita skjortan genom historien.

Nordiska Kompaniet har ekiperat herrar och damer med den klassiska vita skjortan i alla tider. Här är den historiska kuriosan om plagget, som du kanske inte kände till.

Italienskt herrmode från 1953 ur Nordiska Museets digitala arkiv. Fotografi: Erik Holmén.

Från alla första början så var skjortan ett renodlat underklädesplagg som enbart användes av män. Den första skjortmodellen var inte heller genomknäppt, som vi kanske främst ser den idag, utan man fick dra den över huvudet likt en pullover med varken manschett eller krage. Därför var skjortan länge betraktad som ett underklädesplagg som man inte visade sig i offentligt ändra fram till 1900-talet. Att vistas ute på gatan i underplagget ansågs vara en oerhört vulgär handling. Under medeltiden var det uteslutande enkla personer från de lägre klasserna som på målningar kan ses bärandes skjortor utomhus när de exempelvis vallade får och därmed inte vistade sig bland folk.

Först under den senare delen av 1800-talet började fler män visa sig i skjorta mer offentligt. Skjortan fick då ett helknäppt bröst och det var nu den traditionella herrknäppningen från höger och damknäppningen från vänster uppstod. Anledningen är att mannen, liksom Jesus, ansågs stå närmare Gud och därmed befann sig på hans högra sida. Högersidan förknippades med solen, ljuset och ”den manliga principen” vilket visualiserades genom att placera knapparna till höger på männens plagg. Den vänstra sidan förknippades istället med natten, månen och det förflutna, varför kvinnorna fick bära sina knappar till vänster. (Så småningom började man även sära på kvinnor och män i kyrkan. Männens sida blev då av ”naturliga” skäl den högra medan kvinnorna fick ta den vänstra sidan.)

Från Nordiska Kompaniets kampanj för tennismode från Nordiska Museets digitala arkiv. Fotograf: Studio Sun Ltd.
Italienskt herrmode från 1953 ur Nordiska Museets digitala arkiv. Fotografi: Erik Holmén.

Det var först vid slutet av första världskriget som den framknäppta skjortan, den så kallade rockmodellen, blev populär. Det är nu man kan säga att den moderna skjortan kom till. Alltefter att klädkoderna har luckrats upp under 1900-talet steg skjortan sedan i rang och dess betydelse har blivit allt större med åren. Idag är skjortan den självklara klassikern i var mans och kvinnas garderob, och på många sätt har skjortan tagit över kavajens roll. Idag använder vi även ofta skjortan som överplagg, vilket ställer mycket större krav på dess passform och utseende än tidigare.

Även om vi idag leker betydligt mer med färgen och formen på våra skjortor är den vita fortfarande den absolut vanligaste färgen. Anledningen till att den vita skjortan blev så populär var att färgen vit länge ansågs vara ett tecken på välstånd. Färgade blå skjortor började synas mer under 1800-talet, men då uteslutande på människor i de lägre samhällsklasserna. Det blev vanligt att arbetare i den nya industrin i början av 1900-talet använde färgade skjortor och först på 20-talet blev även de accepterade av tjänstemän, men då allra främst ljusblått. Vilket har medfört att vi än idag ser just den vita skjortan dominera skjorthimlen.

Källa: The Shirt Factorys designchef Pernilla Schönbäck.

Anrika skjortmärken hos NK

ETON.

Visste du att varje Eton-skjorta består av 45 olika delar och sys med cirka 12 000 stygn? De har tillverkats sedan 1928 och originalfabriken ligger fortfarande i Gånghester utanför Borås, på samma plats som den allra första Eton-skjortan syddes.

Erbjudande:
Den 14 april har Eton med sig sin monogrammaskin till NK Man och bjuder på ett monogram till ett värde av 200 kr när du handlar två skjortor från märket.

Välkommen till Eton, NK Man, Plan 2.

SAND.

Sand har tillverkat stilrena skjortor sedan affärsmodet började blomstra 1980. Silhuetten är sval, skandinavisk minimalism och deras skjortor representerar en livsstil mer än en trend.

Välkommen till Sand, Herr, Plan 2.

RALPH LAUREN.

Ralph Lauren har skapat tidlöst mode sedan 1968 och för många är de det självklara märket när en ny skjorta ska inhandlas. I närmare fem decennier har de levererat sjävklara och klassika skjortor i bästa kvalitet.

Välkommen till Ralph Lauren, NK Manlig Depå, Gatuplan.

Dela