På Nordiska Kompaniets webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.

Godkänn
Välkommen in Idag har vi öppet

Vacker hud med J-Beauty.

2018 riktas fokus på resultatdriven hudvård, och den japanska traditionen visar vägen.

Japansk hudvård
Se produktionformation längst ned på sidan.

Gör rätt med få ingredienser.

OS i Tokyo 2020, Met-galans hyllningsutställning till Rei Kawakubo och så J-Beauty – den japanska hudvårdstrenden som omskrivits i modemagasin som Vogue, Fashionista och Allure Magazine: japansk kultur syns överallt just nu, också inom skönhet.

Japansk hudvård, J-Beauty, liknas av modetidningen Fashionista vid sushi: “Med bara några få ingredienser kan det bli underbart vackert, men bara om det görs rätt”. Och mycket riktigt fokuserar J-Beauty på färre produkter, potenta ingredienser och rätt applicering. Det viktiga är att se till huden som helhet snarare än att fokusera på specifika besvär. Japansk skönhet, i synnerhet hudvård, har alltid varit inriktad på flera århundraden av traditioner med ritualen i fokus, i kombination med forskning, innovationer och teknologi. Till skillnad från den västerländska synen på hudvård, där stora europeiska och amerikanska märken under senare år riktat in sig på specifika problem som fina linjer, pigmentfläckar och akne, fokuserar J-beauty istället på att långsiktigt bygga upp och stärka huden.

Som vägledning finns de tre stegen kanso, shibui och seijaku, som kan översättas till enkelhet, naturlig skönhet och lugn. Dessa steg har, förutom att fungera som ledord för hela den japanska skönhetskulturen, även lagt grunden för den dagliga hudvårdsrutinen.

Se produktionformation längst ned på sidan.

 

 

 

 

 

De tre stegen.

Det första steget i en J-Beauty-riktig skönhetsrutin är rengöring, kanso. Rengöring och renande bad har en lång tradition i den japanska kulturen, och än idag besöker många ofta de anrika badhusen Onsen för att genom tvagning, mediterande lugn och reflektion rena både kropp och själ. Rengöringsmomentet är med andra ord centralt. På daglig basis får ansiktsrengöringen gärna inledas med en olja, dels eftersom den anses vara en ceremoniell ingrediens men även för att olja löser fett och därmed fungerar bra för att avlägsna makeup. Därefter följer en skonsam rengöringsmjölk, lotion eller mousse för att ta bort övriga orenheter, samt en ansiktsmassage (shibui) för att stimulera både hy och sinne. Det sista och avslutande steget i rutinen är återfuktning, alltså seijaku, där vårdande, mjukgörande och fuktgivande produkter står i centrum.

Sverige har introducerats till J-Beauty genom japanska märken som Shiseido, som sedan 1800-talet har kombinerat västerländsk farmakologi med österländsk filosofi. Skönhetsmärket lånar sin minimalistiska estetik från antika japanska företeelser och använder traditionella ingredienser som yuzu-frukt, olja, sojaböna och svamp. Samtidigt låter de medicinsk forskning och moderna vetenskapliga innovationer vara en central del i skapandet av produkterna. 

Se produktionformation längst ned på sidan.

Mjuk som en persika.

Sensai och Kanebo har länge haft en ledande position inom japansk hudvård, inte minst genom användandet av ingredienser som silke, antioxidanten grönt te och mjukgörande oljor – något som västerländska märken anammat många år senare.

I Japan kallas ibland vacker hud kärleksfullt för mochi hada, vilket syftar på de fylliga, persikolena och vackert rundade desserterna med samma namn. Liknelsen är både passande och talande i en skönhetskultur där nyckelorden är just mjukt och välmående, något som påminner om att om man vill närma sig den resultatinriktade skönhetsvården så är det österut man ska blicka.

Credits

Ansiktsmask, Ultramoor Mud Mask, 50 ml, 815 kr, Omorovicza. Ögonmask, Prodigy Powercell Eye Urgency, 4 ml, 1 035 kr, Helena Rubinstein. Handcrème, La Tulipe, 30 ml, 250 kr, Byredo. Ansiktsmask, Deep Hydration Mask, 4x25 g, 800 kr, Verso. Alla produkter finns på NK Kosmetik, Gatuplan.

Fotograf Pelle Lannefors / Cameralink
Makeup Anya de Tobon / Linkdetails
Hår Joe-Yves / Mikas Looks

Dela