På Nordiska Kompaniets webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.

Godkänn
Välkommen in Idag har vi öppet

Fyra svenska modehus.

NK lyfter svenska märken som nyligen visade på Fashion Week Stockholm.

Under 90-talets slut och 00-talets början hände mycket spännande inom den svenska modescenen. Flera nya modemärken dök upp på marknaden, och svenskt mode gick in i en ny vår. Företag som Rodebjer, Hope och Whyred gick i bräschen för det nya, svenska modeundret. Uppvaknandet gjorde svenskt mode till det starka varumärke det är idag. Ständigt tillkommer nya stjärnor på den svenska modehimlen; däribland Totême som grundades av äkta paret Elin Kling och Karl Lindman 2014.

Mönstrad hoodie med struktur, 2 499 kr, mönstrad kjol med struktur, 2 999 kr, ballerinaskor med band, 1 999 kr, hel look från Rodebjer, Plan 1.
Open overlay
Klicka här för klädinformation.

Dam: Rutig kappa, 4 500 kr, våfflad klänning 2 500 kr, sandfärgad hoodie, 1 700 kr, hel look från Hope, Plan 1. Herr: Svart kavaj 3 100 kr, mörkblå v-ringad stickad tröja 2 100 kr, khakigrön skjorta med knappar 1 200 kr, beiga byxor 1 800 kr.  

Open overlay
Klicka här för klädinformation.

HOPE. 

Visste du att Hope inte längre designar plagg specifikt för dam och herr? Istället anges varje plagg i både dam och herrstorlek. Hope uppmuntrar genom detta sina kunder att upptäcka hela deras breda sortiment och går därmed i framkant gällande valfrihet inom mode.

Hopes designestetik är ärlig och direkt med en kompromisslös attityd till hantverkskunnande. Märkets grundpelare är att skapa modernt mode i god kvalité, med välskräddade detaljer och snitt. De vill inspirera och framhäva individen med progressiva, tidlösa plagg. De arbetar med mångfald, hållbarhet, kreativitet och personligt uttryck. Hope vill inte att någon ska behöva begränsas av gamla konventioner.

När märket startade 2001 av grundarna Ann Ringstrand och Stefan Söderberg var det med en damkollektion, starkt inspirerad av herrskrädderi. Med den självklara mixen mellan manligt och kvinnligt stod Hope ut som ett märke att räkna med. Sedan dess har Hope behållit sin position som ett unikt märke på den svenska modescenen och idag är de ett av landets ledande modemärken. 2016 tog Frida Bard, som nyligen utsågs till årets designer på Elle-galan 2018, över som chefsdesigner. Hon fortsätter att ta Hope framåt genom att skapa ikoniska plagg. Märkets vision har alltid varit att skapa morgondagens klassiker att ha som garderobsfavoriter under många år, och de tror starkt på att bra design ger ökad livskvalité.

RODEBJER

Att ha svårt att välja kläder på morgonen är ett problem många kan känna igen sig i. Det problemet vill Rodebjer lösa. Med plagg som går att anpassa för både dag och kvällsbruk gör märket det enkelt för den moderna kvinnan att välja rätt. Signatursilhuetterna inkluderar avslappnade kostymer, kaftaner, klänningar och kimonos, som på ett tidlöst sätt förstärker bärarens personlighet. Rodebjers vision är tydlig: det ska vara enkelt att klä sig snyggt.

Rodebjer grundades i New York 1999 av Carin Rodebjer. Hon startade genom att först sälja sina egendesignade plagg till vänner, för att sedan leverera till butiker i New York och i Stockholm. Märket är en självklar del av den svenska modescenen, och har även en stark internationell ställning. Efter att har visat på New York Fashion Week valde Rodebjer för två säsonger sedan att börja visa sina kollektioner på Fashion Week Stockholm.

Carin Rodebjer har som märkets grundare gjort sig känd för att hylla konstnärliga och uttrycksfulla kvinnor. Bland de som stått som inspiration till de senaste årens kollektioner finns Cher, Yayoi Kusama, Peggy Guggenheim och konstnären Georgia O’Keeffe – passionerade kvinnor med starka ideal och modet att leva efter sina egna regler. 

 

Herr: vittättad denimjacka, 1 600 kr, mönstrad skjorta, 1 500 kr, vittvättade jeans 1 200 kr, hel look från Whyred, Plan 1. Dam: mörkblå bomberjacka med blixtlås 2 000 kr, beige omlottklänning, 2 500 kr, ljusblå handväska 2 200 kr, hel look Whyred, Plan 1.

Open overlay
Klicka här för klädinformation.

Quiltad jacka, 3 200 kr, svart långkjol, 3 000 kr, Totême, Plan 2, svarta sandaler 4 690 kr, Max Mara, Plan 2. 

Open overlay
Klicka här för klädinformation.

WHYRED

Varför rött? Det Stockholmsbaserade märket tog sitt namn ur en radiointervju med konstnären Sven X:et Erixson från 50-talet, där han fick frågan vilken hans favoritfärg var. När han svarade ”red” frågade reportern tillbaka: ”Why red?”. Konstnären har inte bara bidragit med namnet, han var även morfar till Whyreds grundare Roland Hjort som startade märket 1999. 

Konst, musik och skrädderi – så beskriver Whyred själva sitt DNA som märke. De älskar att leka med konventioner och lyckas alltid undvika det förutsägbara genom att arbeta med kontraster. Förhållningssättet syns med tydlighet i deras signaturlook: en parkasjacka ovanpå en klassiskt skräddad kostym. Detta utmanande sätt att förhålla sig till mode går som en röd tråd genom Whyreds kollektioner, och definierar märkets filosofi. Med grunderna i musik och konst har de arbetat med kända artister och konstnärer som The Hives, Madonna och Karin ”mamma” Andersson. Ambitionen är att attrahera kunder, oavsett ålder och kön, som också brinner för kultur och skräddade plagg.

TOTÊME.

Totême är ett nytt modemärke med ambitionen att bli ett svenskt modehus, som grundades av det svenska paret Elin Kling och Karl Lindman 2014. Elin Klings erfarenheter av att driva en modeplattform online, och Karls bakgrund som designchef på Interview Magazine visade sig vara en perfekt kombination för att få internationellt genomslag. Bland kunderna finns Alicia Vikander, Rosie Huntington-Whiteley och Kate Bosworth. Elin Kling har berättat att hon upptäckte en lucka i marknaden när hon sökte den perfekta semestergarderoben, och beslöt sig därför för att skapa den själv. 2017 vann Totême den prestigefyllda Gudknappen, som utses av magasinet Damernas Värld. 

Namnet till det snabbväxande modemärket kommer från ordet totem som härstammar från de amerikanska urinvånarna. Totem är ursprungligen en symbol för gemenskap och samröre. Med dessa värden som grund har modeduon skapat sin designgrund. Sedan debutkollektionen har de tagit sitt eget, självklara grepp på den skandinaviska traditionen av sval, välskräddad minimalism. Plaggen är tänkta att kunna bäras över säsongsgränserna och fokus ligger på material och passform. 

Märkets båda grundare brinner för konst, vilket bland annat syntes i den senaste visningen under Fashion Week Stockholm höst/vinte 2018. De valde att visa kläderna bland skulpturer skapade av konstnärerna Eric Grate och Eva Lange, och resultatet blev ett harmoniskt möte mellan mode och konst.

 

Dela