På Nordiska Kompaniets webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.

Godkänn alla cookies Avböj tredjepartscookies
Vi har stängt Välkommen in imorgon

Ananas Anam

Märket som knäckt koden för hur man skapar både snäll och medveten design – genom att göra läder av ananas.

Ananas Anam har revolutionerat modeindustrin med hjälp av ett nytt råmaterial som kan ersätta läder. Nu berättar grundaren Dr. Carmen Hijosa om sin helt växtbaserade kollektion gjord av ananaslöv.

Intervju
Ananas Anam

Du har utvecklat materialet Piñatex® som är gjort av ananaser. Berätta hur du kom på idén till Piñatex®?
– Jag var tvungen att hitta ett alternativ till läder då jag såg så många negativa konsekvenser som läderbranschen orsakade, både sett till miljöpåverkan men också etiskt. Genom omfattande forskning så fann vi att styrkan och flexibiliteten hos ananasbladets fibrer kunde användas som råmaterial, tack vare det kunde vi skapa en ny kommersiellt användbar textil.

Hur går processen till? 
– Piñatex® är en hållbart producerad textil som är baserad på växter. Annanaslöven som utgör grunden till Piñatex® är en biprodukt från det befintliga jordbruket, därför krävs det ingen ytterligare mark, gödningsmedel eller bekämpningsmedel för att producera råmaterialet. Genom att addera ett värde till en avfallsprodukt så ger det en extra inkomstkälla till de som redan odlar ananaser.

Piñatex® är det första råmaterialet någonsin att vinna Innovation Award. Hur kändes det?
– Det kändes som det perfekta ögonblicket att få ett erkännande för mitt arbete som forskare och affärskvinna, vilket även är vad Innovation Award handlar om.

Vad har vart din drivkraft till att forska om hållbara alternativ inom textilbranchen?
– Jag tror att vi behöver hjälpa och skydda miljön från de skadliga effekterna av textilproduktionen. Inte bara från ett etiskt perspektiv, utan även på grund av skadorna som vissa processer har på vattnet, grödorna, människorna, växt- och djurlivet.

Ananas Anam

Du säger att du vill fortsätta koppla samman människor med miljön och ekonomin. Vad betyder det för dig att få visa upp din upptäckt globalt?
– Det betyder att företaget kommer att få ett erkännande för dess mål, vilket är att stödja människor och jorden. Vår ideologi avspeglas i vår produkt som har lyckats uppnå en hög teknisk och etisk standard samtidigt som den tar ett socialt och ekologiskt ansvar genom att använda innovativa-, kreativa-, sociala- och miljömässiga verktyg.

Vad kommer du att visa på Nordiska Kompaniets utställning och vad har du för förväntningar?

– Jag kommer att visa upp en stol, en handväska och en jacka. Vi hoppas på ett visa alla att kreativitet, form, funktion och hållbarhet kan gå hand i hand.

Vart ser du Piñatex® i framtiden?
– Jag hoppas att Piñatex® mångsidighet erkäns av världens designers inom mode, möbler och de självgående industrierna. Förhoppningsvis producerar de produkter i Piñatex® istället för att använda sig av läder och vi hoppas även på att kunna erbjuda flera hållbara material till en växande miljömedveten klientel. Ananas Anam har nyligen fått ett stipendium från InnovateUK och har därefter ingått ett viktigt forskning- och utvecklings samarbete med Imperial College för att utveckla nästa generation av Piñatex®. Målet är att göra textil helt nedbrytbart i framtiden. Företaget arbetar för närvarande med det filippinska departementet för jordbruk i syfte att stötta en hållbar leverantörskedja för att möta upp global efterfrågan för andra alternativ till läder. Planen är även att slå på stort med marknadsföringen för Piñatex®.

Ananas Anam är ett av de fyra brittiska modemärkena som kommer att ställa ut under eventet Creative Industries på NK den 31 januari.

Dela