På Nordiska Kompaniets webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.

Godkänn alla cookies Avböj tredjepartscookies
Välkommen in Idag har vi öppet

De är nominerade till NK Galan 2018.

Nu presenterar NK sina två första nomineringar inför NK Galan 2018. Läs juryns motiveringar här.

För tredje året i rad arrangeras NK Galan i syfte att premiera framstående modeskapare, profiler och varumärken. Nu presenterar NK, tillsammans med årets jury, de nominerade i kategorierna Nordiska Kompaniets Framtidslöfte och Nordiska Kompaniets Innovationspris. 

Framtidslöftet.

 

All Blues.

Sedan starten har smyckesmärket förknippats med NK, som var först i världen med att sälja deras herrsmycken. På kort tid har de blivit ett internationellt fenomen. Deras smycken är lätta att känna igen tack vare det underfundiga, nästan humoristiska formspråket, ofta med inspiration från grundarnas egna erfarenheter och tankar. Baserade i Stockholm, med all sin tillverkning i Sverige utifrån zero waste principen, är framtiden för All Blues ljus.

Jacquemus.

Den värld Jacquemus skapar med sina kollektioner är minst sagt förförisk: Referenserna till designerns uppväxt på franska Rivieran går som en röd tråd genom allt han gör, och ger plaggen en känsla av ledighet och lätthet. Den nonchalanta elegans som Côte d’Azur förknippas med har han noggrant tillämpat på mode. Resultatet är en samtida och förvånansvärt bärbar definition av lyx.

OFF-WHITE.

Nutidsmodet har länge präglats av oväntade möten, där högt blandas med lågt och fint med fult. Det modehus som drivit utvecklingen längst är OFF-WHITE, vars koncept utgår från ett starkt konstnärligt uttryck, applicerat på vardagsplagg som vanligtvis förknippas med streetwear. Särskilt förknippas de med innovativa och oväntade samarbeten, som i förlängningen utmanar tidigare gränser för vad high fashion är och hur det kan se ut.

Innovationspriset. 

 

Houdini.

Modebranschens största utmaning är idag att bli hållbar. Ett företag som förstått det är Houdini: Istället för att bara prata om hållbarhet har de gått steget längre och inkorporerat hållbarhetsperspektivet i sin affärsidé. Genom att erbjuda reparationer i butik och låta kunden hyra vissa plagg istället för att köpa, är detta ett företag som driver utvecklingen framåt, och som på sikt kan bidra till att förändra konsumtionsbeteenden i en mer hållbar riktning.

Asket.

De flesta modeföretag delar ogärna med sig av sina hemligheter. Asket gör istället tvärtom, med fullständig transparens gällande produktion, transport och ekonomi som kärnan i sin verksamhet. Därmed har de helt vänt upp och ned på traditionell kommunikation inom modevärlden, och ökar samtidigt trycket på sina branschkollegor att göra detsamma. Dessutom har de snabbt byggt upp en framgångsrik e-handel, och nyanserat storlekssorteringen på ett sätt som bara kan sammanfattas med mångfald på riktigt.

Verso.

Skönhetsbranschen har länge levt på vaga löften i kombination med människors längtan efter effektiva produkter. Grundat i vetenskaplig forskning har Verso utmanat gängse metoder och istället bidragit med förenkling, tydlighet och transparens. Aktiva ingredienser ger märkbara resultat, samtidigt som de är skonsamma för hyn. Den tydliga satsningen på kvalitet och trovärdighet har gjort dem internationellt kända, och de betraktas idag som en radikal och inspirerande nytänkare.

NORDISKA KOMPANIETS VARUMÄRKESPRIS.

Rösta här

DE VANN UNDER NK GALAN 2017.

Läs mer
Dela