På Nordiska Kompaniets webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.

Godkänn alla cookies Avböj tredjepartscookies
Välkommen in Idag har vi öppet

ÅRETS VINNARE AV NORDISKA KOMPANIETS INNOVATIONSPRIS ÄR HOUDINI.

Sportklädesmärket Houdini med fokus på hållbarhet tar emot Nordiska Kompaniets Innovationspris och berättar om sin miljöfilosofi.

NK Galan 2018

Juryns motivering:
”Houdini har integrerat hållbarhetsperspektivet i allt de gör. Detta placerar dem i modets framkant – tack vare deras tillämpning av radikala idéer har mode en möjlighet att förändras från grunden och bli hållbart på riktigt.”

Grattis till vinsten! Hur känns det att vinna Nordiska Kompaniets Innovationspris?
– Att få detta erkännande är oerhört hedrande, inte minst när man läser motiveringen. Det känns extra bra att vi lyfts för just vår uppfinningsrikedom, en hörnsten för Houdini. Vi är stolta och tacksamma gentemot alla kollegor, partners och kunder som tillsammans med oss driver utvecklingen framåt. Det är hedrande att få pris av anrika NK som med integritet står för kvalitet och god design i en omvärld av ”slit och släng”. Det är också hedrande att bli utvald av er namnkunniga jury bestående av starka individer som alla inspirerat oss. Att för ett ögonblick få stanna upp och inse att det vi gör faktiskt är rätt coolt – tusen tack för det.

Vad betyder vinsten för er som företag?
– Det ligger i Houdinis natur att ständigt tänja gränser – att ifrågasätta konventioner och dra igång innovationsprocesser för att åstadkomma något smartare, vackrare och mer hållbart. I grund och botten handlar det nog om ett stort mått nyfikenhet, mod och envishet hos varje person på Houdini, kombinerat med en genuin passion för det vi gör tillsammans. Vi skapar plagg med en funktion och estetik som möjliggör i stället för att begränsa, cirkulära produkter av material som är satta i system för att eliminera avfall, och som är ett exempel på hur näringslivet kan vara just näring för livet.

Vilka tycker ni är de största utmaningarna när det gäller hållbarhet?
– En stor utmaning är tidsramen inom vilken vi radikalt måste förändra vår livsstil och vårt samhälle, näringslivet inkluderat. För sport- och modebranschen innebär det att vi måste snabba på omställningen från linjärt till cirkulärt. Vi behöver ta planetärt, socialt och etiskt ansvar för hela kretsloppet, återerövra viljan att designa den bästa produkten med fokus på värde snarare än pris. Vi måste utveckla nya affärsmodeller där vi delar på materiella ting och blir mycket mer resurseffektiva.

Var hittar ni er inspiration?
– På ett filosofiskt plan inspireras vi av eko-filosofin vars grundidé kretsar kring naturens egenvärde, helt frånkopplat våra ekonomiska värderingar av den. Naturen är ju ett extremt komplext och perfekt fungerande system, där allt fyller en funktion för något annat. Inte konstigt med tanke på de fyra miljarder år av innovation som pågått runt omkring oss. Den tekniska innovation mänskligheten åstadkommer är också häftig, men det som inspirerar allra mest är när man lyckas fusionera de två – teknik och natur.

Hur ser er framtid ut?
– Vi vill fortsätta att vara en kompromisslös föregångare som bryter ny mark och inspirerar, både i och utanför branschen. Nu i höst gör vi en Nordamerika-lansering, vi öppnar en permanent klädkompost här i Stockholm och tillsammans med några norska vänner lanserar vi skidfilmen Gravity. Superroliga saker med andra ord. 

Allt om NK Galan 2018.

Läs mer
Dela