På Nordiska Kompaniets webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.

Godkänn alla cookies Avböj tredjepartscookies
Vi har stängt Välkommen in imorgon

ÅRETS VINNARE AV NORDISKA KOMPANIETS FRAMTIDSLÖFTE ÄR ALL BLUES.

Smyckesvarumärket All Blues berättar hur det känns att vinna Nordiska Kompaniets Framtidslöfte, och om sina planer i höst.

NK Galan 2018

Juryns motivering:
”På kort tid har All Blues blivit ett internationellt fenomen, med framgångar världen över. Med sitt minimalistiska formspråk når de den absoluta toppen i skandinavisk smyckesdesign.”

Grattis till vinsten. Hur känns det att vinna Nordiska Kompaniets Framtidslöfte?
– Tusen tack, det känns otroligt kul och smickrande.

Vad betyder det för er att vinna?
– Som företag återstår att se, men personligen är det oerhört skönt att få ett kvitto på att det finns människor som både ser och bryr sig om det vi pysslar med om dagarna.

Hur uppstod All Blues?
– Vi var två pojkar som drömde om att starta något eget, och armband, som vi började med, kändes naturligt för oss. Vi skissade upp en kollektion på ett A3-papper med kulspetspenna och klampade sedan in med den i våra favoritbutiker. De sa att de kunde tänka sig att sälja kollektionen, på villkoret att vi faktiskt tillverkade den. Så vi tog ett lån på 20 000 kronor och satte igång. Lånet räckte till sådant som produkter, förpackningar, bilder och en hemsida, och till vår stora förvåning sålde hela kollektionen slut.

Vad har NK betytt för er som varumärke?
– I och med att Paul & Friends var vår första återförsäljare så har de och NK varit helt avgörande för oss. Utan dem skulle vi inte existera i dag.

Vilka material arbetar ni med, och hur skulle ni beskriva ert visuella språk?
– I kärnan av vårt DNA finns några enkla regler och värderingar. Värdemässigt är det viktigt för oss med hantverk och hållbarhet. Därför jobbar vi enbart i återvunnet silver och guld, som tillverkas för hand i Södertälje Hamn. Vi får snart leverans av nya förpackningar, och även de görs numera i Sverige. Det visuella språket grundar sig alltid i produktens syfte och historia, där vi försöker skapa den renaste möjliga formen utefter vår idé. Våra smycken är alltid antingen formgivna med enkel geometri som grund, eller helt organiska.

Vad inspirerar er när ni skapar smycken?
– Vi inspireras av vardagliga saker som ett tappat ägg, en flygresa, mormor, mödrar, raukar på Gotland eller ett besök på Skansen.

Vilka är era framtidsplaner?
– Att lansera ett galet spännande projekt på just NK i början av oktober. Det kommer handla om customisation: ett helt nytt sätt att producera smycken. Om ni inte vet vilken julklapp ni ska köpa i år så vet ni det nu. Eller snart i alla fall.

Allt om NK Galan 2018.

Läs mer
Dela