På Nordiska Kompaniets webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.

Godkänn alla cookies Avböj tredjepartscookies
Vi har stängt Välkommen in imorgon

NK Galan 2019 – Alla vinnare

För fjärde året i rad hyllades de kreatörer och varumärken som har lämnat störst avtryck inom mode- och designvärlden under det gångna året. Vi har samlat allt du behöver veta om NK Galans starkast lysande stjärnor.

Nordiska kompaniets Framtidslöfte
Selam Fessahaye.

Selam fessahaye – ett framgångsrikt framtidslöfte

När Selam Fassahaye visade sin första kompletta kollektion på Grand Hotel under Fashion Week Stockholm SS19 var det under stående ovationer – succén var ett faktum. Med nytänkande och inkluderande mode i fokus har modeskaparen och stylisten under kort tid skapat sig ett namn på Sveriges modekarta, och hon är där för att stanna. I Selams kundkrets återfinns namn som Sabina Ddumba, Amanda Winberg och Seinabo Sey, som utsågs till Nordiska Kompaniets Stilikon på NK Galan 2018.

Juryns motivering:
”Mode handlar om mer än bara kläder. Vad vi har på oss kommunicerar vilka vi är och vilka vi vill vara. Mode speglar därför inte bara vilka vi är som individer, utan också vilken typ av samhälle vi lever i. Årets Framtidslöfte har tydligt visat att dagens Sverige består av en mångfald av erfarenheter och sätt att förhålla sig till mode. Genom djärv formgivning och uppmärksammade modevisningar har hon breddat bilden av svenskt mode. Hon är en viktig förebild och tongivande röst i framtidens modeSverige. Seinabo Sey, Amanda Winberg, Sabina Ddumba och kronprinsessan Victoria har alla synts i hennes vackra och färgstarka kreationer”.

nordiska kompaniets Stilikon
Silvana Imam.

silvana imam – En inspirerande stilikon

Silvana Imam är rapparen som fick sitt stora genombrott för tre år sedan när albumet Naturkraft kom ut. Silvana har nära till det visuella och har byggt upp en plattform där musik, konst och mode samverkar. Kreationer som Silvana bär på scen kan ses som ett ställningstagande och mode blir på så sätt ett slags manifest.

Juryns motivering:
”Mode är som mest dynamiskt i kombination med andra uttryck. Årets Stilikon är en kreativ kraft i sig själv, som genom sitt arbete inspirerar andra att tro på sig själva och att gå sin egen väg. Hon har liknats vid en naturkraft, vilket märks inte minst i hennes starka scennärvaro. Hennes klädstil och framträdande är självklara delar av hennes budskap, som kan sammanfattas med att alla bör få vara och leva som de vill. En human och ansvarsfull rappare, med en personlig och säker känsla för stil”.

nordiska kompaniets Innovationspris
Stefan Ytterborn, grundare och VD CAKE.

CAKE – en banbrytande innovatör

Svenska CAKE har sedan 2018 fått stor genomslagskraft i en annars ganska tystlåten bransch. Tillverkaren av elektriska offroadmotorcyklar har genom sitt fokus på miljö och minskade utsläpp lyckats skapa en hållbar produkt som inte tummar på upplevelsen av att köra motorcykel.

Juryns motivering:
”Sättet vi transporterar oss handlar inte längre bara om komfort och effektivitet, utan lika mycket om energi och miljö. Framtidens transportmedel måste inspirera och påskynda omställningen till ett utsläppsfritt samhälle. Årets Innovationspris går till en aktör som kombinerar elegant design med den senaste tekniken. Ett visionärt företag som vet att en medveten livsstil inkluderar allt från hur vi klär oss och hur vi bor till hur vi väljer att transportera oss. Varje del är skräddarsydd och med visad miljöhänsyn i minsta detalj. De är redan representerade på Nationalmuseum men blir nu också tillgängliga för allmänheten via NK”.

nordiska kompaniets Hantverkspris
Martin Bergström.

MARTIN BERGSTRÖM – EN hyllning till hantverket

Ursprungligen är Martin Bergström modedesigner, men hjärtat klappar hårt för handmålade mönster. Genom att använda sig av unika tekniker lyckas han på sitt eget vis skapa magiska prints. Det viktigaste är att hans design, vare sig det handlar om illustrativa prints eller slående modekreationer, ska vara tidlös.

Juryns motivering:
”Årets Hantverkspris går till en av Sveriges mest namnkunniga formgivare, verksam inom allt från inredning och accessoarer till kläder och konst. Inspiration hämtas ofta från naturen, vilket gjort det organiska och nästan mystiska formspråket till hans signum. Den nära relationen till växtriket märks också i hans starka engagemang för hållbar formgivning. Det han skapar är menat att leva länge och gå i arv från generation till generation. Hans design har uppmärksammats världen över. Utöver flera uppdrag för NK har han arbetat med allt från skandinaviska företag till indiska producenter och franska modehus, och har showroom i Los Angeles”.

nordiska kompaniets Varumärkespris
Marlene Abraham, grundare av Mayla.

Mayla – NK:s kundfavorit

Marlene Abraham grundade det svenska klädmärket Mayla 2010 och blev på kort tid både uppmärksammad och hyllad för sina blusar och klänningar i siden. Mayla har sedan dess vuxit till att bli ett internationellt modevarumärke med hållbarhet i fokus. Klassiker uppdateras med en modern tvist och plaggen är gjorda för att bäras säsong efter säsong. Med ett tidlöst skandinaviskt formspråk hämtar Marlene inspiration från den globala och självständiga kvinnan.

Denna utmärkelse har röstats fram av NK:s kunder, som därmed utser varuhusets just nu mest omtyckta varumärke.

nordiska kompaniets Hederspris
Diane von Furstenberg.

DIANE VON FURSTENBERG – en hedervärd modeförebild

Diane von Furstenberg klev in i New Yorks modevärld 1972 och sensationen var snart ett faktum. I dag sträcker sig DvF:s modeimperium värden över, och varumärkets ikoniska plagg har kommit att symbolisera styrka och självständighet för flera generationer kvinnor. 1974 lanserade hon sin första ikoniska wrapklänning i mönstrad viskosjersey. Klänningen, som var en tolkning av den japanska kimonon, hyllades av Vogue och blev snabbt en succé. Diane von Furstenberg blev en superkändis i 70-talets New York, hon prydde omslaget av flera magasin och umgicks i kretsarna kring Andy Warhol. Mycket har hänt sedan dess men den älskade wrapklänningen lever kvar, och i år fyller den 45 år.

Juryns motivering:

”Under lång tid har Diane von Furstenberg varit ett av NK:s mest älskade varumärken. Hon är en fantastisk människa som inte enbart inspirerar andra i deras sätt att klä sig kvinnligt utan som också är en stark och sund kvinnlig förebild inom företagandet.”

Läs mer

Allt om NK Galan 2019

Läs mer
Dela