Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.
Satisfy Running

Löpning som livsstil.

Satisfy Running är varumärket som på bara några år tagit löparkonässörer världen över med storm. Med fingret på hög puls har de hittat ett recept där funktion inte tummar på design – eller tvärtom. Modejournalisten och löparfantasten Daniel Lindström har pratat med grundaren Brice Partouche om varför Satisfy Running snabbt blivit kult.

TEXT URSPRUNGLIGEN PUBLICERAD I STIL.

Satisfy Running

Brice Partouche har ett förflutet på jeansvarumärket April77 och började springa för sju år sedan. Själv drogs han till sporten för dess meditativa sida, men alla varumärken för löpare handlade om att prestera. Genom att 2015 starta Satisfy Running ville han hylla den dagliga ritualen i att bege sig ut på löprunda.

Klockan är kvart över sex på morgonen en fredag i slutet av januari när en grupp människor i träningskläder har samlats utanför den lilla kaffebaren Ob-La-Di på Rue de Saintonge i Paris. Det är fortfarande mörkt ute och längre ner på den smala gatan har ett skränigt sällskap ännu inte avslutat festen från i går.

Vi som ställt alarmet på mitt i natten för att ta oss till Marais är här för att springa tio kilometer tillsammans med Brice Partouche, grundare av varumärket Satisfy Running. ”Sunrise run” har sedan fem år tillbaka blivit en tradition under herrmodeveckan i januari och juni.

– Många förknippar fashion week i Paris med fester, glamour och en del dekadens. Det är kul att samla en grupp personer som älskar att springa och leva hälsosamt och göra någonting helt annat, förklarar Brice Partouche.

Han lanserade Satisfy Running sommaren 2015 och den första kollektionen blev snabbt kultomsusad både i mode- och löparkretsar. De ”malätna” plaggens estetik påminde mer om rock’n’roll-mode och streetwear än traditionella funktionskläder. Brice hade tidigare erfarenhet av klädbranschen från jeansvarumärket April77 men hade aldrig tidigare rört sig i sportvärlden, varken fysiskt eller mentalt.

– Jag började springa så sent som för sju år sedan och blev snabbt besatt. Jag kommer från en skateboard- och musikbakgrund och där har det aldrig handlat om segrar  och rekord, därför blev min approach till löpning mer meditativ än presterande. Den inställningen gjorde att jag snabbt kunde springa ganska långa distanser och jag nådde ”runner’s high”, det där euforiska ögonblicket som många löpare talar om. Det var i den känslan som Satisfy grundades.

Den grundläggande idén med Satisfy var att förena kreativ design med funktion. Andra, mer etablerade varumärken kunde redan erbjuda teknologin men formgivningen saknade spets.

– Löpning är ju lika mycket en livsstil som en sport eller en träningstyp. Det finns ett stort intresse av att se bra ut när man springer och även att kunna använda sina löparkläder till vardags. I dagens modeuniversum kan man ju enkelt kombinera ett par löpartights med till exempel en denimjacka, fortsätter Brice.

Första produkten som lämnade ritbordet var ett par shorts. Alla som springer mycket vet att rätt passform och längd på shorts är avgörande.

– Efter skor är shorts det viktigaste plagget för en löpare så det kändes naturligt att börja där. Jag upptäckte snabbt att det gick att tillföra designlösningar för att göra löparshorts både bättre och snyggare. Duktiga löpare är extremt kräsna när det kommer till detaljer. Om du springer ett marathon får det inte vara något fel på ett plagg, då kan hela loppet som du tränat för i evigheter vara förstört.

Satisfy Running presenterar inte längre säsongskollektioner som följer modeveckornas schema utan förhåller sig istället till löparkalendern som kretsar kring lopp, träning, klimat och temperatur. Sortimentet består av allt från avancerade trelagersvindjackor till sweatshirts och huvtröjor och mängder av accessoarer som solglasögon (samarbete med District Vision), kepsar, strumpor, väskor och skor (samarbete med Salomon).

– Vi har en baskollektion med nyckelplagg som följer med från säsong till säsong och adderar sedan limiterade "drops” under året.

Några t-shirts och perforerade linnen med fotografier på countryartisten Willie Nelson och Joe Strummer från The Clash – när de springer – har blivit samlarobjekt och ökat kultstatusen kring Satisfy Running. Det fanns även en långt gången plan på att göra en specialkollektion till Stockholm Marathon i våras men på grund av pandemin har alla större tävlingslopp ställts in under 2020. Och såklart även påverkat ett relativt litet företag som Satisfy Running.

– Jag försöker se möjligheter istället för problem. Covid 19-krisen har visat på modeindustrins begränsningar och brist på smidighet. Hållbara material och miljövänlig produktion är ett måste framåt.

När det blir en herrmodevecka i Paris igen – förhoppningsvis i januari – kommer vi att samlas på morgonen  ör att springa Rue de Turenne ner mot Place des Vosges, vidare till Pont Marie och sedan längs kajen av Seine hela vägen till Tuilerierna och tillbaka. Efteråt bjuder Brice alltid på kaffe och vegansk banankaka.

– Att springa tillsammans i Paris innan staden vaknat och solen gått upp, det är verkligen något som ger ”runner’s high”, skrattar han.

Du hittar varumärket Satisfy Running på avdelningen NK Sport, plan 3, i Stockholm samt i vår e-handel.

Satisfy Running på NK Sport