Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

FRI FRAKT FÖR NYCKELKUNDER OCH FRI RETUR.

DEN 24 – 27 september ÄR DET DUBBLA POÄNG PÅ NK FÖR DIG SOM ÄR ELLER BLIR NYCKELKUND. LÄS MER HÄR.

Eton shirts

Svenska Eton shirts gör skjortor i världsklass.

I det lilla samhället Gånghester utanför Borås designas några av världens mest älskade skjortor. I våras öppnade Eton shirts en ny avdelning på NK som nu står helt färdig, och lanserade även en t-shirt som de hoppas ska bli lika älskad som deras mest kända plagg.

Text: Philip Warkander.

Eton shirts är något så ovanligt som en lågmäld gigant inom svenskt mode. Internationellt erkända för sin höga kvalitet har de länge varit en favorit både bland trendkänsliga och dem som eftersträvar en mer klassisk stil. Varumärket lanserades på NK redan 1995 och i våras öppnade Eton shirts en ny avdelning med ett helt nytt koncept på NK Stockholm. Vi har pratat med creative director Sebastian Dollinger om varumärkets identitet och kreativa process. 

Vad särskiljer Eton shirts från andra skjortvarumärken?
– Jag skulle säga vår kreativitet och innovation. Vi är en skjortspecialist som har nästan 100 års erfarenhet av att skapa fantastiska skjortor av förstklassig kvalitet – samtidigt ligger vi hela tiden i framkant när det kommer till innovation av nya tekniska material, väveri och stil. Vi är ett anrikt varumärke med en rik historia men också en modern skjortspecialist i den bemärkelsen.

Varje Eton shirts-kollektion utgår från en tydlig berättelse och har en egen, distinkt identitet. Hur går den processen till? 
– För oss är det viktigt att kunna erbjuda nya och unika skjortor och accessoarer varje säsong. Därför utvecklar vi tydliga koncept och arbetar med moodboards i samma manér som många av de större lyxvarumärkena. Om jag kunde förklara exakt hur ett kollektionstema blir till så hade jag nog knäckt nöten för att beskriva kreativitet i sig. Det är en lång process som börjar med min övergripande tematiska idé, och därefter utvecklas vidare av vårt kreativa team. Sedan hamnar kollektionen på vårt huvudkontor i Gånghester där produktutvecklare och kvalitetsavdelningen tar vid. Till sist hamnar kollektionen i butik.

Eton shirts
Sebastian Dollinger

Eton shirts creative director Sebastian Dollinger började jobba inom företaget redan som 16-åring. I dag anses han vara en av nyskaparna inom herrskjortor internationellt.

Hur ser vårkollektionen ut och tankarna bakom den?
– Inspirationen till kollektionen fick vi under en resa till Murano – en ö i norra delen av Venedig med fantastisk glaskonst. I färgpalett och mönster återfinns influenser av bland annat det konstfulla färgade glaset, öns sofistikerade byggnader i matta pasteller, och dess smala gränder.

Har du några personliga favoriter för säsongen?
– För oss är det viktigt att ta fram plagg som fyller ett tomrum i världen och som håller samma höga kvalitetsstandard som våra skjortor. Efter en lång process och produktutveckling har vi nu tagit fram vad vi tycker är en av de bästa t-shirtarna på marknaden, och en fantastisk poloskjorta av högsta kvalitet.

HITTA TILL ETON SHIRTS PÅ NK.