På Nordiska Kompaniets webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera har sparats i din dator.

Godkänn
Vi har stängt Välkommen in i övermorgon

Kontakta NK

NK hjälper dig gärna.

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna. Hittar du inte svaret på din fråga, kontakta oss gärna så hjälper vi dig på bästa möjliga sätt.

  • Amningsrum

    Amningsrum med skötbord och soffa finns på Plan 4, i anslutning till kundtoaletter och garderob. Amningsrummet är kostnadsfritt.

  • Arbete eller praktik

    Om du är intresserad av att arbeta eller praktisera på NK ska du vända dig till respektive avdelning. NKs avdelningar hanterar själva rekrytering av personal. Telefonnummer till avdelningarna hittar du under Avdelningar på NK, eller kontakta NK:s växel på 08-762 80 00.

  • Avdelning, kontakt

    Hur kontaktar jag en specifik avdelning?
    Enklast är att kontakta avdelningen via telefon. Telefonnumret hittar du på startsidan, under Avdelningar på NK.

  • Bankomat

    
Uttagsautomat finns på Nedre planet till höger om NK Servicecenter. NK tar emot betalning med American Express, Diners Club, Visa, Eurocard och MasterCard.

  • Garderob

    Du hittar garderober för ytterplagg och väskor på Plan 4. Kostnadsfritt för kunder med den Svarta Nyckeln.  

  • Hundar

    Får man ta med sig hunden till NK?
    NK tillåter hundar i bägge våra varuhus, förutom på varuhusens caféer, restauranger och matavdelningar, där hundar är förbjudna. Undantaget är ledarhundar som välkomnas som hjälpmedel för synskadade personer. Hundar i våra varuhus skall hållas under tillsyn för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

  • Kundtoaletter

    Kundtoaletter finns på Plan 4 samt Nedre Planet i anslutning till NK Saluhall, till en kostnad av 10 kronor per besök. Toalettbesök är kostnadsfritt för kunder med den Svarta Nyckeln. Hämta pollett i NK Servicecenter på Nedre planet alternativt visa upp Svart Nyckelkort på Plan 4. 

  • Kvarglömda saker

    Kontakta vår hittegodsavdelning på 08-762 88 76. De har öppet när varuhuset har öppet.  

  • NK Presentkort

    NK presentkort säljs på NK Servicecenter på Nedre planet. Presentkorten gäller som betalning i hela varuhuset, på samtliga avdelningar. Presentkort kan ej bytas mot kontanter eller användas som betalning för nya presentkort eller valuta på Forex. Presentkorten finns i valörerna 100 kr och 500 kr och har en begränsad giltighetstid, vilket framgår på presentkortet. När giltighetstiden har gått ut är det inte längre möjligt att använda presentkortet som betalningsmedel. Det är inte heller möjligt att returnera giltiga presentkort eller byta valör på dem. 

    Presentkortet gäller på både NK i Stockholm och i Göteborg.

    Företag kan köpa presentkort mot faktura, kontakta NK Servicecenter för mer information. Presentkort går att beställa via telefon mot postförskott (postförskottsavgift tillkommer). Presentkort kan inte beställas och köpas via NKs hemsida.

    NK Presentkort såldes fram till 2004 utan något utgångsdatum vilket ger dessa en användningstid i 10 år från inköpstillfället. Då det nu passerat 10 år sedan Nordiska Kompaniet sålde presentkort utan utgångsdatum, så är dessa inte längre giltiga enligt konsumentverket.

    När Nordiska Kompaniet år 2004 förändrade giltighetstiden gjordes denna förändring i samråd med de regler som konsumentverket föreskriver. Vårt mål med den begränsade giltighetstiden vi har idag, syftar enbart till att uppmuntra innehavaren av presentkorten att använda dessa inom den tid som gäller.

  • NK-produkter före 1991

    Tyvärr har vi inte information kvar om NK-produkter som är köpta innan 1991 då NK ombildades till ett entreprenörsvaruhus. Information om vissa produkter kan finnas på Nordiska Museet eller Centrum för Näringsliv i Stockholm, som har fått en del av NKs arkivmaterial.

  • Online-försäljning

    
Nej, NK har ingen webbshop och erbjuder därmed inte försäljning av varor online.

  • Produktfrågor

    Var ställer jag frågor rörande en specifik produkt?
    Kontakta avdelningen som säljer produkten, telefonnummer hittar du på respektive avdelningssida. Om du inte vet vilken avdelning som säljer produkten, maila din fråga till servicecenter.sth@nk.se så guidar vi dig rätt.

  • Reklamation

    Är det fel på en vara du har köpt från NK, ta kontakt med den avdelning där du köpt den.

  • Taxfree

    Taxfree tillhandahålls av personalen på respektive avdelning i varuhuset. Boende utanför EU är berättigade till taxfree vilket innebär en återbetalning på upp till 19 % av försäljningspriset på varor köpta i Sverige. De som berörs av detta och handlar för mer än 200 SEK/köp kan ställa frågor om Global Blue Tax Free formulär hos NK Servicecenter. Du kan även fråga varuhusets personal.

  • Valutaväxling

    Forex Bank på Gatuplan erbjuder valutaväxling, banktjänster och money transfer via Western Union. Hos Forex Bank kan du även öppna löne- och sparkonton, teckna lån eller kreditkort och betala dina räkningar.

  • Varumärken på NK

    För att få reda på om NK säljer ett visst varumärke, gå in på startsidan på www.nk.se och fyll i varumärkesnamnet i sökfältet. Om det du söker säljs på NK kommer du att hänvisas till rätt avdelning.

  • Öppet köp

    På NK gäller 30 dagars öppet köp/bytesrätt mot uppvisande av kvitto samt originalförpackning. Öppet köp gäller ej varor med nedsatt pris, specialbeställda eller specialanpassade varor, färskvaror som mat, tidningar eller tobak, bruten plombering eller bad- och underkläder utan plombering. Vid retur av varor betalda med kort återbetalas beloppet endast till det kort som användes vid köptillfället. Som Nyckelkund har du också möjlighet att inom 30 dagar efterregistrera dina köp med NK Nyckeln mot uppvisande av kvitto och ditt Nyckelkort hos avdelningen. 

  • Öppettider

    Varuhusets öppettider är måndag-fredag 10.00-20.00, lördagar 10.00-18.00 och söndagar 11.00-17.00. 

    Om du söker öppettider för något speciellt datum eller en helgdag se övriga öppettider eller kontakta NKs växel på 08-762 80 00.

 

Dela