Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Amendi öppnar på NK i Göteborg.

Amendi är ett svenskt jeansvarumärke vars mål är att ha en transparent dialog om var materialet till plaggen kommer från.

Varumärket grundades i New York av det äkta paret Andreas och Julia Åhrman, som saknade en kombination av en hållbar dialog och moderiktiga kläder. Tillsammans med vännen och Andreas tidigare kollega från Nudie Jeans, Cory Page Spencer, föddes Amendi Jeans med Julia som chefsdesigner. Nu öppnar de en egen avdelning på NK i Göteborg, den andra någonsin efter debuten på Nordstrom i New York.

Vi fick en pratstund med Andreas Åhrman om varumärkets filosofi och hur det känns att öppna på NK.

Vad är det som utmärker Amendi?
– Det är en ordlek på "amendment" som betyder utveckling, förbättring, korrigering. Att kalla sig själv det kan låta självgott, men det är egentligen därför vi startade från början. Jag själv och mina kollegor har en bakgrund från Nudie Jeans där vi har jobbat med hållbarhet i en massa år. Vi har fått vara med på den resan och lärt oss att se vilka förbättringar och möjligheter som finns.

Hur jobbar ni annorlunda med hållbarhet från andra modevarumärken?
– Vi har möjligheten att ta begreppet "hållbarhet" hela vägen och för oss handlar det egentligen inte om just "hållbarhet". På Amendi tycker vi att man kan punktera hela begreppet "hållbart mode" genom att ställa frågor som "är det verkligen hållbart att producera nya kläder?". Därför väljer vi hellre att prata om transparens. Vi vill visa och berätta vad vi gör, och så får kunden själv bestämma om de tycker att det låter hållbart eller inte. Det räcker inte att varumärken försöker göra ett gediget hållbarhetsarbete. För att i slutändan, om konsumenten vill köpa ett plagg att använda två gånger så blir ju inte plagget per definition hållbart ändå. Vi vill först bygga upp någon slags respekt för arbetet bakom plagget. Vi vill även uppmuntra kunder att endast köpa grejer de har ett behov av. Köp kvalitetsgrejer och laga dessa om de går sönder.

Vem är den typiska kunden?
– Vi riktar in oss på personer som är lite mer mogna, kanske 30 år, som vill se moderna och moderiktiga ut. Troligtvis gillar personen jeans samt har ett begynnande intresse för mer hållbart mode och vill veta mer.

Vad är transparens för er?
– Transparens betyder egentligen två saker. Det ena, utöver en tydlig innehållsdeklaration av vad plagget är tillverkat av som finns på våra plagg, är spårbarhet. Alla våra kläder är spårbara, i vissa fall ända ned till bomullsfröet. Sedan kan man följa hela resan genom att antingen scanna en QR-kod som sitter på alla plagg, eller så kan man gå in på vår hemsida och slå in produktnamnet. Då kan man följa alla stegen, om man verkligen vill veta detaljer om alla våra plagg.

Hur känns det att öppna på NK?
– Det känns supercoolt på så många plan. Jag är ju född och uppvuxen i Göteborg. NK är en institution på den svenska marknaden. Vi har liksom rört oss runt om i världen, bott på andra platser, och vi tycker verkligen NK håller en internationell standard. NK är ett grymt varuhus och vi i Skandinavien har ju fantastisk smak. Så det är ju ingen slump att skandinaviska varumärken lyckas utomlands.

Du hittar Amendi från och med den 15 oktober på NK i Göteborg, Plan 2.