Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.
Mode möter dekor

Modevärlden flyttar in. 

Om vi förr har brottats med den filosofiska frågan var gränsen går mellan design och konst så har vi nu fått minst en fråga till att grubbla över. Var går egentligen gränsen mellan inredning och mode?

Ursprungligen publicerad i Stil. Text av Saga Loxdal. I bild ovan: Vas, 16 200 kr, liten salladskål, 3 350 kr, kaffekopp med fat, 1 500 kr, stor skål, N°3, 1 350 kr, rund djup tallrik, 4 000 kr, assiett, 1 350 kr, allt ur servisen Bleus d’Ailleurs, Hermès.

Under Grammy Awards år 2000 skrev musikstjärnan Jennifer Lopez modehistoria när hon dök upp på röda mattan i en grön, djungelmönstrad Versaceklänning. Två decennier senare, under Versaces vår/sommar 2020-visning, fick det ikoniska mönstret nytt liv när JLo skred nedför catwalken iklädd en uppdaterad version av klänningen. Samma år tog Rosenthal meets Versace det modeögonblicket hela vägen in till matsalen i form av en serie porslinsföremål prydda med samma print. 

Att modehus skapar inredning är egentligen inget nytt fenomen, Versace var bland de första att äntra hemmet redan 1992, men på senare tid har utbudet blivit mer tillgängligt och efterfrågat. Donatella Versace har själv bekräftat att de planerar att utöka sitt design- och möbelutbud ännu mer under 2021, och de är långt ifrån ensamma om att rida på vågen. Avståndet mellan att klä sig själv och att klä sitt hem har kanske aldrig varit mindre. Den senaste tidens otaliga möten mellan mode- och designvärlden har börjat sudda ut linjerna mellan de två branscherna. Få har nog till exempel missat att Dolce & Gabbana har släppt exklusiva köksmaskiner i samarbete med SMEG, Fendi har börjat tillverka barnvagnar och tidigare i vår släppte svenska Skultuna en kollektion ljusstakar formgivna av modeskaparen och multikonstnären Martin Bergström. 

Det finns många teorier kring varför de två segmenten börjat gifta sig allt mer. En sak är säker: oväntade samarbeten väcker ofta hajp. På sistone har vi också som bekant spenderat mer tid i hemmen än någonsin (försäljningen av inredning och dekor har stigit i höjden under pandemiåret), samtidigt som modefavoriter förgäves har fått hänga i garderoben i väntan på glammigare tider. Behovet av att sätta guldkant på tillvaron har däremot inte minskat, snarare tvärtom.

I takt med att sociala medier kommit att bli en större del av mångas vardag har det privata hemmet skiftat form till en mer offentlig plats som regelbundet visas upp på plattformar som Instagram och TikTok. Att då kunna presentera ett hajpat designföremål signerat en känd modedesigner är ett sätt att uttrycka sin modeidentitet på annat sätt än bara på kroppen - och samtidigt få många likes. 

Hermes
Hermès flaggskeppsbutik på NK i Stockholm. Foto: Patrik Lindell. 
Hermes
När Hermès öppnade på NK i Stockholm i höstas bestod utbudet utöver mode och makeup även, för första gången någonsin i Sverige, av det franska husets betydande inredningsutbud. 

Att inreda sitt hem med den här typen av produkter kan också ses som en förlängning av logomani-fenomenet. Många som älskar ett märke vill inte bara ha det i garderoben – utan överallt. Sedan är det ju inte alla som löper hela linan ut, en stor trend för i år är att inreda minimalistiskt och naturnära och låta en mer maximalistisk centerpiece uttrycka det personliga och skapa kontrast. Till exempel en Hermès-kudde. 

Ett väldigt aktuellt skäl till att många modeskapare väljer att blicka mot inredningsbranschen (och att många modeälskare väljer att investera i inredning) är hållbarhetsaspekten. En möbel eller ett bruksföremål består säsong efter säsong medan modetrender uppdateras flera gånger per år. För att inte tala om det faktum att det, till skillnad från kläder, i princip är omöjligt att växa ur en karaff. Om den går i arv till dina barn behöver den inte justeras för att passa deras hem. Att många som älskar mode även älskar design och formgivning är kanske inte en skräll. Supermodellen och 90-talsikonen Claudia Schiffer beskriver sitt intresse i ett pressmeddelande: 
– Jag är otroligt intresserad av konst, design och inredning. Jag har samlat vintageinredning, glas, keramik och porslin i många år. 

När Schiffer för några år sedan fick en ostbricka i porslin signerad Bordallo Pinheiro i födelsedagspresent av sina vänner var hon fast. Hon föll för deras förmåga att kombinera sitt arv med nutid, hon började samla allt hon kunde hitta. Från det blev det ett naturligt steg att inleda ett samarbete med det portugisiska porslinsvarumärket. Hennes idéer räckte dessutom även till ett samarbete med Vista Alegre. Till båda kollektionerna har Claudia inspirerats av platsen där hon växte upp, i Rheinberg utmed floden Rhen i Tyskland. I höstas landade de naturinspirerade kollektionerna, som går under namnet Cloudy Butterflies, i butik. Samarbetet är långsiktigt och fler släpp är att vänta framöver. 

Vi kan konstatera att fenomenet, som är en skänk från ovan för alla som vill kunna andas mode dygnet runt, är en växande trend. Och kanske är det så enkelt att det handlar om besatthet. Bruksföremålen låter oss konsumera livsstilen, verkligen leva den där drömmen som modevärlden så ofta bjuder in oss till genom sina spektakulära modevisningar. De ger oss möjlighet att inte bara bära plaggen – vi kan nu även äta frukost på tallriken, svepa in oss i sängkläderna och gå på mattan.