Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

FRI FRAKT FÖR DIG MED SVART NYCKELKORT. GÄLLER VID KÖP ÖVER 1 500 KR ONLINE. 

Hermès

Foto: Patrik Lindell

Det ikoniska huset Hermès.

Franska Hermès grundades av Thierry Hermès år 1837 och erbjuder produkter inom 16 olika områden, från inredning till makeup. Nu har Hermès öppnat sin nya – och Sveriges enda – butik på NK i Stockholm, där allt från serviser till skor och accessoarer erbjuds. Vi djupdyker i det ikoniska husets bakgrund och hantverkshistoria – från år 1837 till i dag. 

Hermès – sedan 1837.

Hermes

Sidenscarf, Hermès.

Hermès har en gedigen historia bakom sig och drivs i dag av Axel Dumas, den sjätte generationen i Hermès-familjen. Företaget grundades år 1837 av fransmannen Thierry Hermès. Produktionen bestod till en början främst av hästartiklar som högkvalitativa sadlar och ryttarprodukter i kalvskinn. I början av 1900-talet tillverkades de första väskorna och år 1925 började tillverkningen av de första klädesplaggen. Under 1937 introducerade Hermès sidenscarfen, en av deras mest populära och älskade produkter.

År 1956 syntes Grace Kelly i Life Magazine med Hermès Sac à dépêches, en väskmodell designad under 1930-talet. Fotografiet spred sig snabbt över världen och modellen blev så pass efterfrågad att Hermès så småningom bytte namn på väskan. Kelly-väskan syntes därefter på bland annat Audrey Hepburn och Jacqueline Kennedy och är en av världens mest kända väskmodeller. En annan av Hermès hyllade handväskor är Birkin bag. Enligt sägnen hamnade den brittiska skådespelerskan Jane Birkin bredvid Jean-Louis Dumas, Hermès dåvarande COO, på ett flygplan. Birkin beskrev hur hon hade problem med att hitta en handväska som kunde vara både säker och bekväm att bära och det slutade med att hon skissade sin drömväska på en servett. Tre år senare, 1984, lanserades Hermès Birkin bag – en modell som fick en enorm genomslagskraft och är en klassiker än i dag. 

  

Under 1997 utsåg Hermès den kontroversiella designern Martin Margiela till chefsdesigner på damsidan, ett samarbete som har blivit känt som ett av de mest oväntade genom modehistorien. Margiela förde Hermès in i det moderna modelandskapet och etablerade huset på nytt. Under Margielas år på Hermès lyckades han omformulera vad lyx, bekvämlighet, funktionalitet och hållbarhet innebär. Plagg som gick att bära på flera olika sätt, plockas isär, sättas ihop och vändas ut och in. Han lånade friskt från de olika avdelningarna, en rem från väskavdelningen blev ett spänne i en kappa, och rullfållen i modehusets klassiskt printade sidenscarfs överfördes till en tröja. Under åren med Margiela lanserades även den ikoniska Cape Cod watch. Den nya Hermèskvinnan var en kvinna som ville bygga en hållbar garderob. Ett DNA i varumärket som lever kvar än i dag. 

Hermes

Utställningen Margiela – åren med Hermès på Artipelag i Stockholm, 2018 – 2019.

Upptäck Hermès på NK.

hermes

Foto: Patrik Lindell

I den nyöppnade flaggskeppsbutiken, på 216 kvadratmeter, avlöser Hermès olika världar varandra sömlöst. För första gången i Sverige får vi upptäcka Hermès möbelkollektion. Därefter träder vi in i butikens hästuniversum och kan botanisera i skinnavdelningen innan de anländer till den inbjudande herr- och damskosalongen. Alldeles intill presenteras juveler och klockor i en avskild alkov i dämpade jordfärger.

Butikens design är inspirerad av Stockholms historiska stadssilhuett och stadens närhet till naturen, med varma accenter i trä och en ljuvlig palett i dämpad rosa, gul okra, koppar och mineralgröna nyanser. Resultatet är en interiör som domineras av organiska former, mycket ljus och en känsla av rymd – en idealisk miljö för att upptäcka det franska husets sexton métiers.

Till öppningen har modehuset beställt ett verk av den holländske konstnären Levi van Veluw. Konstnärens färgglada skulptur, en mekanisk snurrande sol, utforskar den romantiska synen på konstnären som hantverkare. Hermès tradition att skapa en unik identitet för varje Hermèsbutik fortsätter i Stockholm med noggrant utvalda konstverk, botaniska tryck och hästkataloger från Emile Hermès samling.

Hermès Beauté – rött, hållbart och personligt.

En av Hermès-butikens entréer leder direkt till en avskild och exklusiv skönhetsavdelning, inredd i puderrosa toner och ett karaktäristiskt mosaikgolv. Här erbjuds bland annat läppstiftskollektionen Rouge Hermès Limited Edition.

Rouge Hermès kommer i 24 noga valda nyanser, tio med matt och 14 med satin finish. Här finner man bland annat Rouge H, en signaturnyans för det franska huset som Émile Hermès bad garvarna att skapa 1925.

Teamet bakom läppstiften jobbade i fem år med över hundra olika varianter av finishen innan de hittade rätt. De landade till slut i att låta finishen inspireras av Hermès egna väskor och då specifikt de skinn som används. De matta nyansernas textur efterliknar därför pudrig Doblismocka medan satinvarianten tar avstamp i Box, Hermès glossiga kalvskinn. Pierre Hardy, kreativ ledare för Hermès smycken och skor, har designat den tidlösa hylsan för läppstiftet. Läppstiften kan fyllas på gång på gång då själva läppstiftsdelen är utbytbar, delvis för att minska användning av plast, men också för att läppstiftet ska kunna vara ett beständigt föremål, precis som Hermès andra produkter. 

Hermes

Foto: Patrik Lindell

Hermès hållbarhetsfilosofi.

Hermes

Maroquinerie de Louviers, en av Hermès nya huvudverkstäder i Normandie, Frankrike. 

Hermès är ett oberoende familjeföretag och har sedan varumärkets början hållit fast vid sina humanistiska värderingar och sin hantverksbaserade modell som förs vidare från generation till generation.

Hermès tillverkningsprocess motsätter sig all typ av massproduktion och långa transportsträckor. De har valt att behålla huvuddelen av sin tillverkning och sina 43 ateljéer i Frankrike. Av de drygt 9 700 anställda i Frankrike är 5 250 hantverkare med många års utbildning. Flera av företagets plagg, väskor och accessoarer kräver förhandsbeställningar för att produktionen ska kunna fortgå i den takt som krävs för Hermès krav på exklusivitet och gediget handarbete.