Djärvhet, mönster och obotlig kärlek – lär känna Versace.
Versaces ikoniska Medusa-emblem verkar synas överallt just nu – på röda mattor, filmduken och på streetstyle-bilder. Låt oss djupdyka i det ikoniska husets bakgrund och Versaces nutida uppsving. Du hittar mode från varumärket på NK Luxury Corner i Stockholm, och dukning på NK Kök & Design, samt online på nk.se.
Mini La Medusa väska 10 800 kr, NK Luxury Corner, Versace. Shoppa online.
Medusa – en del av Versaces framgångssaga.
Det finns någonting mytomspunnet kring Versaces framgångssaga som tar avstamp 1978 i Milano. Grundaren Gianni Versace designade loggan och prydde den med den grekiska mytologins Medusa – hon som får alla att fastna i total förälskelse. När Gianni plötsligt blev skjuten 1997 blev syskonen Donatella och Santo Versace arvtagare, och de fortsatte framgångsagan i ruinerna av hans bortgång. I dag är Versace ett av världens mest framstående modehus.
Versace står för signifikanta uttryck och överdådigt djärva mönster som sträcker sig över årtionden. Tidlösheten i Versaces design blev tydlig när Zendaya, 2021, väckte uppmärksamhet på BET-awards iklädd samma Versace-klänning som Beyonce bar 18 år tidigare i musikvideon till Crazy in love. Och 2022 gjorde Dua Lipa entré på Grammisgalan iförd en svart bondage-klänning från märkets höstkollektion 1992. Under modegalornas modegala, Met-galan 2022, var det inte bara Donatella som var iklädd Versace, utan även Blake Lively, Emily Ratajkowski och Gigi Hadid, för att nämna några få. Det råder inga tvivel om att Versaces relevans är oberoende av tid och rum. Kanske har myten om Medusa blivit varumärkets sanning – när man väl blir förälskad finns ingen väg tillbaka.
Shoppa Versace
Axelremsväska La Greca, 9 700 kr, NK Luxury Corner, Versace. Shoppa online.
Versace – från garderoben till matrummet.
Versace särskiljer sig genom att ha ett ben i popkulturen och det andra i kändisvärlden, en strategi som är djupt rotat i varumärkets DNA. På NK Luxury Corner hittar du Versace tillsammans med varumärkena Balmain och BVLGARI. Här finns ett Sverigeexklusivt utbud av modehusens accessoarer och ready-to-wear. För den Versace-frälste kan också porslinet matchas hela vägen in i garderoben. Versace var bland de första av de stora modehusen att designa inredning för hemmet. Redan 1992 kom de med sina första dekorkollektioner. Hos NK Kök & Design hittar du ett stort utbud av varumärkets extravaganta serviser – föremål som verkligen blir festens mittpunkt.
Versace har blivit en symbol för italiensk lyx över hela världen. De designar, tillverkar, distribuerar och säljer mode- och livsstilsprodukter inom couture, ready-to-wear, accessoarer, smycken, klockor, glasögon, dofter och heminredning. Donatella Versace har varit konstnärlig ledare för Versace sedan 1997 och har styrt varumärket in i 2000-talet. I dag representerar Versace sitt arv genom sin starka och orädda design, samtidigt som de vänder sig till en ny global publik som fortsätter att stärka Versaces position i den samtida kulturen.