Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.
Lars Wallin

Drömfångaren.

I början av 1990-talet kallade han sig för the Prince of Glamour och 30 år senare kan han nog utropa sig till kung – åtminstone i Sverige. Årets hederspristagare på NK Galan är modeskaparen och couturemästaren Lars Wallin. 

Intervju av Daniel Björk. Fotografi av Tobias Regell.

Lars Wallin

Svart rock, 5 999 kr, polotröja, 1 299 kr, svarta boots i mocka, 3 999 kr, Oscar Jacobson.

En av de första gångerna Lars Wallin var på NK gick han till den tidens hetaste häng, Café Plateau. Caféet låg precis vid trappan som ledde upp till frisörsalongen Björn Axén som på den här tiden var Sveriges mest kända frisör. 

– Man satt där och åt räkmacka med Rhode Island-sås och såg kända personer eller flotta damer i minkpälsar glida upp för att klippa sig, upp i himlen liksom, minns Lars Wallin när vi pratar via videolänk. 

En dröm föddes om att klippa sig hos Björn Axén, på NK. Några år senare bokade han en tid, trots att det var alldeles för dyrt, och tog sig till Stockholm från Västerås där Lars Wallin är uppvuxen. 

Som designer har Lars Wallin numera jobbat med NK flera gånger. Han designade till exempel åtta kreationer med levande blommor för en modevisning med temat ”Paradis” och var självklart en av modeskaparna som 2009 valdes ut att skapa couturekreationer för NK. Nu har han även formgett en exklusiv jubileumsscarf för att tillsammans med Nordiska Kompaniet fira sina 30 år som designer. 

– Jag har känt mig som en del av NK-familjen väldigt länge faktiskt, säger Lars. 

Han är också Årets hederspristagare på NK Galan och sällar sig till namn som Jonny Johansson, Ben Gorham och Diane Von Furstenberg. 

– Det känns ju fantastiskt! För mig har NK varit den plats i Sverige som representerar den värld som jag alltid har velat jobba i, säger Lars och förklarar att hans ledstjärnor alltid varit stora namn som Dior och Chanel och att det i och med NK:s franska damskrädderi här finns ett band tillbaka till 50- och 60-talets couturehus. 

Jag gör det väldigt klart för kunden att jag är där för deras skull och för att göra dem vackrast.” 

 

Det där besöket på Björn Axén visade sig senare leda fram till att Lars Wallin fick sitt genombrott, eftersom han lärde känna den kreativa chefen på Björn Axén, någon som han under sin tid på Beckmans började göra kläder för. En dag kom ett samtal där Lars fick frågan om han kunde göra kläder till den stora frisyrvisning Björn Axén skulle ha på Hamburger Börs. Det var riktiga modeshower som pressen bevakade – med kläder, modeller, koreografier och ljussättning. Han hade vid den här tiden, 1993, kämpat som frilans ett par år och var nära att ge upp. Samtalet kändes som ett tecken. 

– Jag tänkte att nu tar jag min chans och gör det på mitt sätt. Kompromisslöst. Kollektionen gick helt i svart och var väldigt aftonfokuserad, med stora silhuetter. Men där fanns även punkiga detaljer som långa läderhandskar med snörning eller läderkeps till en stor taftkjol med blixtlås. Efter visningen tog Lars Wallins karriär fart. Nöjeschefen på Börsen rekommenderade honom till Anne-Lie Rydé och Lars fick göra scenkläder till hennes krogshow, samtidigt som hans kläder syntes på Izabella Scorupco i tunga modetidningar.

– Det här låter så flummigt, men jag hade varit hos två olika spåkvinnor och båda två hade sagt samma sak: Det kommer gå bra och du måste göra det här, men du får inte tappa hjärtat när du skapar. 

Från det ögonblicket bestämde sig Lars Wallin för att aldrig ta på sig designuppdrag som han inte tyckte var kul och att han hellre skulle jobba som kassör i matbutik än att förstöra sin kärlek till arbetet. Att genombrottet gick snabbt märks i att han två år senare, 1995, fick Damernas Världs Guldknappen, det mest prestigefyllda priset inom svenskt mode, men även MTV gjorde reportage om Lars och hans punkiga couture, något som på den här tiden var bland det coolaste som kunde hända en svensk kreatör. 

Lars Wallin

 

”Jag har känt mig som en del av NK-familjen väldigt länge faktiskt.”

 

Lars Wallin

2020, efter 30 år i modebranschen, är Lars Wallin en institution. Ändå finns det en känsla av att han är underskattad. När det svenska modeundret kickade in under 00-talet var Lars Wallin redan ett etablerat namn. Hans vision av femininitet och glamour gick också på tvärs mot den idé som formades om vad svenskt mode borde stå för – normbrytande och vardagsnära. Tittar man tillbaka, till exempel på den visning Lars Wallin hade i Stadshuset 2005 när han firade 15-årsjubileum, så slås man i dag av att kläderna ser ut som om de hade kunnat vara hämtade från en Diorvisning i Paris. 

Men om han har varit något förbisedd av branschen så har han varit desto mer älskad av folket. Som mannen bakom Nobelklänningar för kronprinsessan Victoria och skaparen av scenkläder som exempelvis Carolas kornblå outfit i Melodifestivalen 2006 är han säkerligen Sveriges mest namnkunniga modeskapare. Det är bara att titta på Fashion Stories, den utställning han satte ihop till sitt 20-årsjubileum och som sedan dess har turnérat landet över. Ofattbara 400 000 besökare har sett den. 

Under den senaste tiden har Lars lanserat konfektionskläder under namnen Lars Wallin Collection och Lars Wallin V, men det är som couturedesigner som han har byggt sitt namn och sin karriär. Han beskriver det som ett kall, att han inte hade något annat val än att bli designer, uppfylld av drömmar om couturens kompromisslöshet efter att ha lyssnat på Ingrid Schrewelius insatta rapporter från Paris i Lilla journalen. Men oavsett kompromisslöshet så är det alltid kunden som är i fokus, det är hon som är beställaren. 

– Jag gör det väldigt klart för kunden att jag är där för deras skull och för att göra dem vackrast. 

 

Han är en förespråkare för att framhäva kvinnligheten och ser det som något som svenska kvinnor kunde bli bättre på. 

– För mig är det en styrka och en makt som en kvinna har möjlighet att utnyttja. Det är snarare att det ger en energi att klä sig kvinnligt än att kvinnan skulle bli ett objekt, förklarar Lars. 

Han berättar att många män utan minsta modeintresse har blivit fascinerade av hans kläder när de sett dem i modeutställningen och säger att han tror att om man forskade på det skulle det visa sig att vissa skärningar berör oss på ett positivt sätt. 

Den där makten hos modet måste han ju se med sina kunder hela tiden, påpekar jag. 

– Ja, och det är otroligt häftigt när man ser hur kunder växer. När hon kommer ut ur provrummet och säger att det här hade jag aldrig förväntat mig, men det är så jag. De har fått det här lite drömska men känner sig samtidigt bekväma i det, inte praktiskt utan rent stilmässigt. 

Den största skillnaden mellan Lars Wallin 1990 och 2020 tycker han ligger i att han känner sig mycket tryggare i sitt formspråk nu. Så vad har inte förändrats under den här 30 åren? 

– Det är nog att det finns ett slags tidlöshet med attityd. Tidlöshet som berör. Sedan gör han en paus och tillägger: – Och att det är glamouröst och kvinnligt, det kommer det alltid att vara! 

 

scarf lars Wallin
Lars Wallins specialdesignade jubileumsscarf för NK är gjord av 100 % siden och kommer i tre varianter, 90x90 cm, 1 029 kr, 50x50 cm, 829 kr och 30x30 cm, 629 kr. Du som är eller blir Nyckelkund får samtliga varianter av Lars Wallins scarf för NK till ett förmånligt pris.

Lars Wallin

Ålder: 55 år. Född: Västerås. Bor: Stockholm. Utbildning: Mauds Textilinstitut, samt Beckmans Designhögskola
Favoritmaterial: ”Siden, det reflekterar ljuset på bästa sätt och det blir ett annat djup i färgerna i jämförelse med andra material.” 
Bästa modet: ”Couturen på 50- och 60-talet för då var det verkligen kläder man kunde drömma om. Det var mer bärbart än couturen i dag.”
Om att designa för kungafamiljen: ”Jag har aldrig känt att jag måste lämna efter mig någonting, men när jag gjorde min första klänning till kronprinsessan, Nobelklänningen år 2000, blev det tydligt att när hon och jag är borta så kommer de här bilderna att leva vidare och mitt namn finnas kvar.” 
Om att hitta rätt balans mellan tidlöshet och nutid: ”Det är en magkänsla jag har. Jag plockar bort det som blir för daterat i en trend, men trenderna finns ändå där.”