
- Startsidan/
- Stil/
- Mode/
- Jeanerica designar mer hållbar denim
Mer hållbar denim från svenska Jeanerica.
Premiumvarumärket Jeanerica grundades i Stockholm 2018 av modeprofilerna Lena Patriksson Keller och Jonas Claeson med visionen att skapa mer hållbara och slitstarka denimplagg som håller över tid. Vi frågade Jonas, som också är creative director för varumärket, om idén bakom plaggen, de senaste modetrenderna och hans bästa stylingtips.
Hur föddes idén till Jeanerica?
– Vi fascinerades av varumärken som erbjuder kvalitetsprodukter du kan bära under lång tid. Den typ av varumärke vi vill vara är alltid relevant och vi kände att ett modernt varumärke med en hållbar utgångspunkt sakandes. Därför bestämde vi oss för att skapa det.
Hur ser modehösten ut 2021 hos Jeanerica?
– Vi följer aldrig korta säsongstrender och jobbar inte med tillfälliga mood boards, vår look är väldigt konstant. Däremot så erbjuder vi nya samtida passformer vi tycker saknas, samt nya tvättar och färger och en del prints. Just denna säsong gillar vi vår nya klassiska boyfriend-modell på tjej med namnet Boy (BW001) samt vår bootcut-modell på kille, Phoenix (PM007), som vi själva lanserade i vintras och som nu kommer ut till utvalda kunder. Färgerna för denna höst är vinrött och khakibrun som finns i allt från t-shirts till plaggfärgade jeans och jackor.
Vilket tomrum fyller ni på den svenska modemarknaden?
– En klassiskt, hållbar, men samtidigt modern denim-look som du vill bära varje dag.
Vad har ni för stylingtips i rockärmen?
– Generellt gillar vi när man klär upp eller ner sin denim look. Upp med klädda skor, skjorta och ullrock eller ned med bara sneakers och t-shirt.
Vem är den typiska Jeanerica-kunden?
– Tanken är att vi vill vara grunden i garderoben för den som är intresserade av stil – dina favoritjeans som alltid funkar.