Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

DUBBLA POÄNG 23 SEPTEMBER - 2 OKTOBER FÖR DIG SOM ÄR ELLER BLIR NYCKELKUND. LÄS MER HÄR.

Louis Abel

TEINT skapar produkter med mångfald i fokus

Vinnaren av Årets Innovation på NK Galan 2022 är TEINT. Hudfärgade plåster designade med mångfald och hållbarhet i fokus har gjort varumärket till en stor succé på kort tid. Vi har träffat grundaren, Nebe Al-Mayahi, för att höra mer om idén bakom TEINT, framtidsvisioner och mycket mer.

Teint

Hej Nebe, hur föddes idén till TEINT?
– Vår resa började faktiskt på mitt lokala Ica hemma i Stockholm när min dotter Rumi bara var två månader. Jag lade märke till en mörkhyad butiksanställd med ett beiget plåster i pannan och började direkt göra research. Det fanns helt enkelt inga hudfärgade plåster på marknaden som representerar mångfald. Jag vill att min dotter ska växa upp i en miljö där hennes attribut ska tas i beaktande när nya produkter designas och skapas – och det blev idén till TEINT.

Vad innebär det här priset för dig?
– Det känns fantastiskt att bli uppmärksammad av ett så anrikt varuhus som NK. Jag hoppas att den här utmärkelsen kan hjälpa oss att sprida ordet om TEINT och om vår vision att designa inkluderade och mer hållbara produkter.

Vad har ni för relation till NK?
– För mig är NK en plats för inspiration. Dit går jag för att upptäcka de finaste plaggen och föremålen och för att känna hur material känns mot huden – något som är viktigt för mig när jag handar.

– Ett av mina starkaste minnen från NK är när jag arbetade som diplomat vid svenska ambassaden och tog med en hälsodelegation från Mellanöstern på runt tio läkare och professorer för att visa upp Stockholm efter en lång konferens. NK var då ett självklart stopp under dagen. Ett annat fint minne är när jag tog med min systerson för att hälsa på tomten. Vi spenderade en lång stund vid den magiska julskyltningen. 

Vad är den största utmaningen i ert arbete?
– Innan vi tog beslutet att starta TEINT frågade vi oss själva om marknaden verkligen var redo. Är konsumenter redo för att inte bara skapa förändring genom att ställa krav på företag att representera och kommunicera med mångfald i åtanke, utan också att konsumera annorlunda? Resultatet säger sig själv – och efter lanseringen i november förra året tog det bara ett par veckor innan alla stora svenska apotekskedjor hade våra plåster tillgängliga. 
Nästa stora utmaning är att finnas tillgängliga i fysiska butiker i detaljhandeln och dagligvaruhandel samt på skolor. Det är alltid svårt att sälja in en produkt som inte funnits på marknaden tidigare men jag vill tro att en produkt som plåster i olika hudtoner bara borde finnas tillgänglig överallt.

Hur gör ni för att arbeta mer hållbart?
– Alla våra boxar är gjorda av FSC-certifierat, återvinningsbart papper. Vi har dessutom designat en återanvändbar produkt för att minimera pappersförbrukningen. Alla våra dispensrar kan fyllas på, vilket är bra både för miljön och plånboken. För TEINT är även den sociala hållbarhetslinsen på. Vi föddes för att designa inkluderande och hållbara produkter med mångfald i fokus. Tyvärr är det förvånansvärt få producerande storbolag som utvecklar och anpassar sina produkter utifrån det samhälle och den mångfald vi lever i.

– Inkludering och hållbarhet ligger i vårt DNA och genomsyrar hela verksamheten. Här måste vi vara kreativa för att bedriva en inkluderande verksamhet, inte bara i form av de produkter vi säljer. Vi har exempelvis valt att samarbeta med Kriminalvården där intagna paketerar våra plåsterförpackningar som produceras och skeppas från Göteborsgstryckeriet. Detta är ett aktivt val för att arbeta med inkludering och ge människor en chans till sysselsättning och erfarenhet som förhoppningsvis kommer att gynna dem i framtiden. 

Hur ser framtiden ut för TEINT?
Vår ambition och målsättning är att skapa en ny industri med inkluderande produkter. Marknaden törstar efter inkluderande produkter och därför skalar vi nu upp verksamheten och tar in kapital för att kunna möta den efterfrågan.

Louis Abel