Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Din säkerhet är viktig för oss. Läs mer om de åtgärder vi vidtagit med anledning av covid-19 här.

FRI FRAKT FÖR NYCKELKUNDER OCH FRI RETUR FÖR ALLA.

NK Möter Emilia Lindmark – grundare av EOE Eyewear.

EOE Eyewear är glasögonmärket som döper sina bågar efter norrländska orter och uttryck. För NK Stil berättar medgrundaren Emilia Lindmark om allt från inspiration till framtidsvision, och om hur allt startade med en skotertur.

Text: Astra Wahllöf Olander, fotografi: Hinke Tovle.

Med inspiration från sina rötter i vackra Norrland grundade Emilia och Erik Lindmark år 2010 EOE Eyewear. Under en skotertur vid den lilla fjällorten Ammarnäs började paret prata om den unika fjällmiljön, och då båda haft problem med synen så kokade samtalet ner i en idé om att grunda ett glasögonmärke med hållbarhetstänk inspirerat av just Norrland.

Emilia berättar att hantverket och miljötänk är två viktiga grundpelare för EOE Eyewear, och troget inspirationskällan Norrland så produceras alla bågar i landskapet. Naturmaterial såsom renhorn, björk och svenskt stål används i varumärkets glasögon och när modellerna ska döpas görs det med hjälp av Norrländska ord såsom Eljest eller orter som Jukkasjärvi. 

Emilia, berätta för oss – vad inspirerar er designmässigt, och hur tänker ni när det kommer till hållbarhet? 
– Naturen och dess imperfektion. Vi har hämtat inspiration från en idé om hantverket och den långsamma processen, som att omsorgsfullt för hand karva fram en form eller detalj. Just karvningarna ger ett så vackert geometriskt, lite korthugget uttryck som vi vill förmedla i vår design. När vi påbörjade designprocessen med våra nya solglasögon till exempel, så lekte vi med tanken hur det skulle kunna se ut om vi karvade i acetat.

Sverige är rikt på de råmaterial vi använder oss av och det känns självklart att använda oss av sådant som vi vet att vi kan leverera och som harmonierar med naturen. När vi använder oss av acetat så använder vi en variant utan miljögifter, och det känns även viktigt att använda oss av svenskt stål och att tillverka våra fodral av återvunna resurser, i nuläget återvunnet papper.

Emilia Lindmark

Fotografi Hinke Tovle.

”Vi vill att varje person ska kunna hitta sin båge, att kollektionerna på så vis ska kunna nå ut till och kunna inspirera många”

Hur tror du att EOE kan bidra till att förändra glasögonbranschen?
– Vi har faktiskt kommit en bit på vägen om jag får säga det själv. Vi har skapat en patenterad innovation som vi kallar Regrind. Den innebär att vi hjälper branschen att vara cirkulära genom att vi kan ta våra kunders gamla bågar och göra dem till nya. Vi skapar ett kretslopp som kommer att kunna göra skillnad på riktigt. 

Nu säljer ni era glasögon på NK. Vad innebär det för er?
– NK står för klassisk lyx och tidlöshet. För oss är det viktigt att jobba med kunder som är långsiktiga och har ett medvetet tänk, så NK är en viktig samarbetspartner för oss där vi kan få fram vår vision och hantverk. 

Vad betyder glasögon för en helhetslook?
– Det gör så mycket eftersom glasögon faktiskt är bland det första du lägger märke till i någons ansikte. Glasögon kan verkligen förstärka och skapa en helhet i din look. Man kan välja om man vill att de ska synas utifrån en trend eller skapa en känsla av att dölja ögonen likt solglasögon genom att välja en tonad lins.

Vem är er kund?
– Vi vill att varje person ska kunna hitta sin båge, att kollektionerna på så vis ska kunna nå ut till och kunna inspirera många. Men jag skulle säga att EOE:s formspråk överlag är design som är trygg i sig själv; den vågar vara enklare och istället får kvaliteten och detaljerna i materialet tala.

Vad är din framtidsvision för EOE Eyewear?
-Jag hoppas att jag att märket kan fortsätta vara i framkant när det kommer till hållbarhet genom vårt Regrind-koncept.